Twitter en smaakvorming. Een optimistische kijk (#koningslied)

Een artikel, bijna 11 jaren geleden geplaatst onder twitter, music, muziek, smaak, facebook, koningslied & sociale media.

Ik weet niet hoe het met jullie zat vroeger, maar ik kon mijn moeder behoorlijk sacherijnig maken door te zeuren over haar waanzinnig slechte muziekkeuzes. Als puberjoch zat ik mij toen in m’n eentje op te winden over de ranzigheden die zij toestond om over de luidsprekers in ons huis te laten gaan (echt Frits van Egters-gedrag zeg maar).

Fast forward naar nu. Nu heb je nog steeds ranzigheden: zie het koningslied. Maar nu heb je ook Twitter. Iedereen die z’n gal wil spugen doet dat nu. Maar zou dit dan effect kunnen hebben? En zo ja, wat is dan het effect?

Twitter en smaakvorming.

Vroeger stond ik alleen en kon ik net zo lang tegen mijn moeder gaan schreeuwen dat ze de single van het koningslied echt niet in huis had moeten halen. Ik hoop graag dat ze zich nu wel van te voren bedenkt en realiseert dat het gewoon écht beroerd is. Het is namelijk echt niet alleen haar zoon, maar heeul veeeul twitteraars die vertellen dat het slecht is, zoveel dat het nieuws er over schrijft. Vroeger was dit onvoorstelbaar.

Het is goed om over smaak twisten, je moet namelijk smaak ontwikkelen. De pap waaraan je gewent bent geraakt levert geen ontwikkeling op. Dus als meer mensen andere muziek gaan luisteren doordat ze de oude pap-muziek rechts laten liggen dankzij een kritische twitterende massa dan is dat een positieve ontwikkeling. Het zal wel geen minder-tonale muziek worden met vreemde maatverschuivingen, maar over 30 jaar een koninginnelied van b.v. een De Staat (doen we er het metropoolorkest bij om het nog wat extra ‘grandeur’ te geven)… daar zou toch heel weinig op tegen zijn?

Ik ben te optimistisch. Nog even wat zaken nalopend kom ik tot de schokkende ontdekking dat de geluidsdrap op 1 staat op iTunes (of zou dat komen door de onbereikbaarheid van het nummer op de gratis kanalen door spamreports op Youtube e.d.). Net zoals de Arabische lente weinig met Facebook of Twitter te maken had, maar meer met te hoge voedselprijzen, vrees ik dat ook in de opvoeding van de menschen in het land de rol van sociale media marginaal is. Maar gelukkig kun je nu met zekerheid stellen dat geen enkele mening/opvatting/houding vreemd is. En binnen jouw niches wordt nu voldoende entertainment verzorgt en bereikbaar gemaakt dat je volledig zonder die van de massa kunt. Zelfs hier in uithoek Enschede.

Update (1 dag later): Het koningslied is teruggetrokken door de componist. Helaas niet vanwege de democratische kracht van Twitter (waar we stiekum toch op gehoopt hadden), maar omdat de massa terechte kritieken ook enkelingen het zelfvertrouwen heeft gegeven om persoonlijk gerichte haat/dreigtweets te schrijven. Al met al blijft het een onbenullige kwestie… maar interessant is het wel :)

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.