RE:@Marloezovic bluesky is irrelevant. Het is de zoveelste VC geld droom, zoals we die de laatste jaren wel genoeg hebben gezien en waar …
@Marloezovic bluesky is irrelevant. Het is de zoveelste VC geld droom, zoals we die de laatste jaren wel genoeg hebben gezien en waar we vanaf zouden moeten willen. De fediverse achter Mastodon is er voor het leven. De fediverse groeit langzaam maar levensvatbaar. Levend genoeg voor mijzelf, maar voor mensen die leven van aandacht van anderen wellicht nog te klein. Maar bluesky vs mastodon is dus een schijntegenstelling. Het is het zoveelste (amerikaanse) hype product (wat volgens mij ook al op z'n retour aan het gaan is), waar helaas de media & politici (uitzonderingen daargelaten) vaak toch weer gevoeliger voor zijn, versus een open protocol dat door Mastodon toegankelijk is gemaakt (maar zonder het marketing budget om sterren een setup service te leveren). Het is ook nog steeds aan het groeien is in de bredere rol die het kan spelen, zie bv onlangs de nog diepere omarming van het protocol door WordPress, waardoor het ook de manier van publiceren kan veranderen. Die vaagheid maakt het wellicht wat ongrijpbaar voor de massa, maar maakt het voor mij velen malen intrigerender dan Bluesky, waarbij het AT-protocol een farce is, want uiteindelijk nog steeds gecontroleerd door Bluesky.
Ik ben iig klaar met het moeten lid worden van ieder jaar weer andere netwerken om vrienden te moeten volgen.