Dingen veranderen en dingen worden verbeterd, maar de mensen, de consumenten, veranderen niet zo snel. Het is daarom nog steeds geen verspilde moeite om te investeren in een goed, meer traditioneler media-kanaal, wanneer je daarvoor een goed idee voor hebt. Spotify/Deezer/rdio/Hulu/Uitzendinggemist/… zijn inderdaad een heruitvinding van radio en televisie, maar dat maakt ze niet noodzakelijkerwijs beter. Interactieve media missen op de eerste plaats de mogelijkheid tot het bieden van passief vermaak. En ten tweede ontbeert het interactieve media vaak aan een identiteit.
In de eerste plaats vereisen interactieve media dat je als consument er continue bij betrokken bent. Maar er is soms ook behoefte passief vermaak (en/of onderwijs, of wat je ook wilt dat media doen). Continue bezig moeten zijn consumeert onze aandacht. Door alleen al het aanbieden van de mogelijkheid van het overslaan van nummers zijn consumenten continue zelf verantwoordelijk voor de mindere en betere tracks die voorbijkomen. Dit hoeft niet altijd wenselijk te zijn.
In de tweede plaats ontberen interactieve media een identiteit. Hoewel er veelal filters zijn die keurig afstemmen op jouw smaak, is dat toch iets wezenlijks anders dan een echte identiteit/personaliteit. Ik zal uit uitleggen aan de hand van een eenvoudig voorbeeld. Denk aan je favoriete merk cola. Een interactieve supermarkt staat je toe om ieder ingrediënt met elkaar te mengen tot je favoriete cola-mengsel. Je kunt zonet wel hebben gedacht aan b.v. Pepsi of Coca-Cola, maar dat bestaat niet in de wereld van automatische filters. De cola sluit misschien wel, volgens de definitie van de filter, perfect aan op jouw smaak en groeit ook met je mee omdat andere mensen die soortgelijk koopgedrag vertonen (diezelfde ongepasteuriseerde-kaaseters en gemiddeld-minder-vlees-eters) hun filters ook iets hebben aangepast. Maar waarom? Een dynamisch afgestelde cola hoeft, netzoals een dynamisch afgestelde selectie aan muziek en programma’s, niet altijd wenselijk te zijn.
Wanneer je nog steeds geïnteresseerd bent in het starten van je eigen kanaal, dan moet je natuurlijk wel nadenken of wat je van plan bent nog wel steeds toegevoegde waarde kent. Simpelweg een bak CD’s aanschaffen en ze in willekeurige volgorde afspelen doet dat niet en het zal goedkoper en handiger zijn om zoiets via een Spotify/Deezer/rdio/… af te nemen. Maar wanneer jij zelf of je collega’s DJ’s zijn met een uitgesproken smaak die dit graag willen delen met de wereld dan kan dit zowaar iets zijn waar mensen voor willen betalen (met b.v. hun aandacht of via donaties). Om wat voor reden dan ook, om zichzelf iets bij te brengen, of omdat het verfrissender is dan wat filters opleveren op basis van jouw eigenschappen. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik vind mijzelf niet zo interessant en orgineel. Goede kanalen bieden meer dan geprofileerde willekeur.
Hoewel radio-achtige functionaliteit steeds vaker wordt ingebouwd in interactieve systemen is het identiteitsprobleem lastig op te lossen. Toch is het niet echt een probleem. En dat is waarom er nog steeds ruimte is voor meer traditionele formaten. Ze kunnen rustig naast elkaar bestaan. Oude stijl media zullen echt niet zo snel uitsterven als de technologie-pers ons wil laten denken.
Vond je dit leuk, volg me op Mastodon, voeg die RSS, euh ATOM feed toe aan je feedreader, of schrijf je hieronder in op mijn nieuwsbrief.
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .