Het concept achter de hypes Jezelf druk maken kan altijd nog

Ontwikkelingen gaan te snel om allemaal bij te houden, dat is wat blogs en tijdschriften je graag willen vertellen. Daarom móet je hen ook volgen. Als je alle nieuwe media trends en technieken echter wilt kennen heb je geen tijd meer over om echte dingen te maken. Geen tijd meer om plezier te beleven aan het bouwen van iets, noch tijd om er aan te verdienen.

Gelukkig zitten er achter veel hypes vaak dezelfde concepten die voortborduren op jaren lopende trends. En die zijn best wel te volgen. Zo stuitte ik onlangs op een artikeltje dat ik negen jaar geleden had geschreven over webstandaarden. En in de basis klopt nog steeds (hoewel we ons nu niet meer druk hoeven te maken over Netscape 4.x). Wanneer je over andere soorten displays (waaronder auditieve) nadacht, dan kon je al weten dat Flash en pixelperfect design nooit duurzaam kunnen zijn, en op den duur vervangen moeten worden (‘hypes’ die het goed doen zijn nu responsive design, HTML5, CSS3 e.d.).

De achterliggende trend is richting meer open, meer flexibele en meer toegankelijke data: informatie-uitwisseling te vergemakkelijken (het oorspronkelijke doel van het WereldWijde Web). Zie nu ook hoe latere ideeën als wiki’s en diensten zoals Twitter passen in deze trend (maar bedenk voor jezelf ook hoe Twitter bijvoorbeeld hier weer niet in past). En dat een website in Flash die niet werkt op vele mobieltjes en tablets daar weer niet in past.

Hacks

Let wel, een trend geeft aan ‘waar we naar toe gaan’. In de weg er naar toe vinden hacks plaats om alvast een voorproefje te geven van de toekomst. Flash heeft in het verleden, en nu nog steeds, een belangrijke rol gehad bij het aanbieden van video op het internet. Een hack heeft echter zichtbare tekortkomingen: het is niet open, niet flexibel genoeg. Te lang is Flash een gesloten formaat gebleven met slechts beperkte aandacht voor zaken als toegankelijkheid. En de rest van de wereld is inmiddels eens, of aan het eens worden, over vervangende standaarden.

De test

De trend (en doel) voor het internet, die zich vanaf het begin heeft ingezet, is informatie zo goedkoop, handig en snel mogelijk overal beschikbaar maken. Big data, personal cloud, Twitter, prijsvergelijkers, en vele andere hypes passen hier in. Dat is wat ‘de technologie wil’. Maar of je zou moeten investeren in de hype voor de langere termijn moet er toch op zijn minst aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  1. Het moet open zijn
  2. Het moet aanpasbaar zijn
  3. Het moet flexibel zijn.

De producten en diensten op het internet moeten in zekere mate open zijn. Er moeten meerdere partijen achter staan die normaliter met elkaar concurreren (opensource en zonder patentclaims is het ideaal, maar een goede standaard met billijke afspraken over patenten e.d. kan ook (b.v. MP3)).

Producten en diensten moeten gemakkelijk aanpasbaar zijn. Iemand anders moet er ook gemakkelijk op voort kunnen bouwen. Een bestand moet gemakkelijk in een ander programma geladen kunnen worden en zo bewerkt kunnen worden.

En tenslotte moeten producten flexibel zijn. Je moet het ook ergens anders gemakkelijk neer kunnen zetten (en dan ook kunnen laten draaien). Je moet er gemakkelijk iets bij aan kunnen bouwen.

Een geweldige gebruikerservaring kan een hack levensvatbaarheid geven, maar bedenk, het is tijdelijk. Er zal altijd weer een partij komen die én de user experience weet te bieden, én wel weet te scoren op bovenstaande test. Dus vraag jezelf af of het wel zin heeft om daar tijd in te investeren.

Het vervolg

In een volgende post ga ik wat hype ontmaskering doen. Abonneer je op mijn feed om daarvan op de hoogte gesteld te worden, of pas bovenstaand boerenverstand toe en probeer het zelf.

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.