Leuk interview met Felienne Hermans, een wetenschapper verbonden aan TU Delft. Vaak denken mensen bij programmeren aan logische zaken, ordenen, programma’s maken. Nuttige dingen, maar wel iets dat logisch redeneren vergt. Dat kunnen jongere kinderen vaak niet. Maar programmeren is meer:
‘Programmeren is meer dan computational thinking. Ik kan een programma maken dat willekeurige noten speelt of willekeurige woordjes voor me uitkiest. Dan kan ik de computer vragen om melodieën te maken die zo min mogelijk op elkaar lijken of drie woorden die geen letter met elkaar gemeen hebben, zoiets geks. Na wat spelen heb je dan misschien een mooie melodie of een mooi gedicht! Daar heb je helemaal geen computational thinking skills voor nodig, maar het levert iets moois op wat niet zo makkelijk zonder computer te maken is. Dat creatieve proces dat gun ik ieder kind.’
Zelf ben ik ook zo begonnen. Beetje prutsen met code. Ik denk dat ik pas echt “computational thinking” toepaste toen ik leerde programmeren op de universiteit. Wat dat ook moge zijn ;)
Lees meer op de oorspronkelijke bron.