Het web van morgen (terugblik op The Next Web 2009)

An article, posted almost 15 years ago filed in future, twitter, revolution, tnw, context, transparancy, platform, developments, meaning, next web & tomorrow.

 The Next Web 2009 is weer enige tijd voorbij. Ik was voornemens om een samenvatting te schrijven van de globale ideeën die ik naar voren zag komen. Van uitstel leek bijna afstel te komen, maar nu is de samenvatting er dan toch. Het is lastig om de hoofdlijnen goed te duiden, zonder te specifiek op applicaties in te gaan. Achteraf bezien was ‘The Next Web’ vooral een conferentie over de laatste toestand van het Web zoals we deze nu kennen. Toch waren er enkele duidelijke trends te herkennen die zich waarschijnlijk ook de komende jaren nog verder zullen ontwikkelen. Ik bespreek ze onder de drie kopjes: context, platform en revolutie.

Context

Al bij de eerste presentatie viel het woord, context. Alexander Ljung, een van de mannen achter SoundCloud zei het zo: het gaat niet om het peertje, maar om het licht, wat het licht doet met de omgeving. Voor muziek, zo was zijn constatering, is context, niet de inhoud zelf, hetgeen dat de kwaliteit voor een luisteraar definieert. Eenzelfde gedachte kwam ook naar boven bij Lucas Gonze, de man achter o.a. de XSPF standaard, die sprak over zijn project freshhotradio: door het toevoegen van wat artwork aan een stuk muziek gemaakt door amateurs til je het op uit de massa (hetgeen eigenlijk de core businness is van traditionele platenmaatschappijen). En ook in de daarop volgende dagen klonk hetzelfde woord door in de vele andere presentaties. Bradley Horowitz stelde b.v. dat toekomstige applicaties veel meer gebruik zouden kunnen maken van context. Een foto in een archief heeft weinig betekenis als gegevens (metadata is context) over de foto ontbreken. Gebruik maken van de bredere context kan ook helpen om andere context parameters in te vullen: zelfs wanneer achteraf de plaats niet bekend is kan b.v. door het combineren van agenda gegevens met tijd gegevens interessante beschrijvende data zijn bij foto’s.

Platform

Wanneer je nu begint aan een nieuwe website ontwikkel je óf zelf een platform, of je borduurt verder op een platform dat gebouwd is door derden. Denk bijvoorbeeld aan Twitter, waar veel bedrijven op voort borduren. Maar ook aan kleinere websites zoals iMeem, die het toestaat om widgets te laten integreren. Stel je applicatie open voor andere ontwikkelaars (zorg voor een API), zodat zij creatief om kunnen gaan met (een gedeelte van) jouw informatie. Mashups van enkele jaren terug zijn volwassen geworden, en daarnaast zijn veel meer bedrijven gaan inzien dat het zin heeft jezelf over te geven aan mensen die de nieuwe generatie mashups willen maken. Basis vormen voor andere aansprekende diensten geeft autoriteit, en nieuwe mogelijkheden om mensen naar jouw site te lokken.

Revolutie

Door meerderen is het genoemd: we zitten in een revolutie. Het is niet mijn woordkeuze, maar we zitten inderdaad in een zeer interessante periode. Economisch gezien is er een redelijke crisis gaande, maar het bruist gigantisch. Maatschappelijke verantwoording, transparantie, e.d. wordt van steeds meer mensen verlangt. Geen perfectie, maar wel eerlijkheid, juist omdat informatie achterhouden zo moeilijk wordt. Iedereen kan met iedereen in contact komen, informatie is direct overal. Dit geld niet alleen voor informatie uitwisseling, maar ook voor transacties: vanuit een dorp in Afrika kan, bij wijze van, iets worden verkocht aan iemand in hartje Amsterdam. Kranten lijken te verdwijnen, maar nieuws verspreid zich op nieuwe wijzen (b.v. via Twitter). De houding verandert: wanneer het nieuws mij niet bereikt is het niet belangrijk. Een typisch voorbeeld van een bedrijf dat zich aan deze nieuwe houding heeft aangepast is  Google.  Jeff Jarvis schreef daarom het boek ‘Wat zou Google doen’. Volgens hem zal de economie grondig veranderen. Na de huidige financiële crisis, zo wordt voorspeld door Jeff Jarvis, maar ook door Chris Sacca en Andrew Keen (wiki), zal informatie technologie omgang met veel zaken zo vergemakkelen informatie (ideeën, getallen) als ruw product weinig voorstelt. De kwaliteit van iets is volgens Andrew Keen gebasseerd op intimicy + trustworthiness (/transparancy). Concureren op prijs heeft geen zin, de marges naderen nul, dus moeten er nieuwe manieren zijn om geld te ontwikkelen (gesuggereerd werd dat de formule die Andrew Keen gaf helpt), maar beter nog … hej psst… biedt context ;) … we gaan leuke tijden tegemoet.                      

Deze post verscheen eerder op The Bean Blog

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.