Steeds meer mensen zijn aan het verhuizen van wat Twitter heette naar een alternatief. Twee populaire bestemmingen zijn Mastodon en BlueSky, waarbij die laatste net iets populairder lijkt te zijn. Maar, waarom valt de meerderheid toch weer in diezelfde val?
BlueSky leeft nu van de 'anti-X' beweging, waarbij ze duidelijk de taal spreken van wat aanspreekt bij zij die migreren: we gaan niet 'enshittifyen' 1, geen reclame, ze hebben goede mensen aan de leiding, maar…
In tegenstelling tot Mastodon is BlueSky is het nog steeds een enkele dienst (weliswaar met een mogelijkheid tot het zelf hosten van je eigen content) die je gegevens opsluit. Neem daarbij dat de investeerders op een gegeven moment geld willen verdienen, en het is maar één kant welke het op kan gaan, de kant die alle sociale netwerken op lijken te gaan. Alle? Nee niet alle…
Iedereen kent inmiddel…
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .