Enquêtes

An article, posted more than 10 years ago filed in informatie, bedrijven, privacy, chaos, statistieken, Enquêtes, mening, misinformatie & moeder.

Zocht naar iets anders, maar kwam dit stukje tegen in een oude (digitale) map. Het mapje had als naam 2002, waarschijnlijk het jaartal waarin het geschreven was, ben het eigenlijk nog steeds met m’n 12 jaar jongere zelf eens:

Niet zo lang geleden liep ik samen met mijn moeder door de stad. Al lopende werden wij aangesproken door een stel enquêteurs. Ik weigerde direct, in de hoop zo snel mogelijk weer m’n eigen gang te kunnen gaan. M’n moeder stond echter de vrouw vriendelijk te woord en liet al haar persoonlijke informatie los.

Enquêteurs, mensen die alles van je willen weten, alsof ze zelf niets weten! Wie ben je, waar kom je verdaan, wat verdien je, postcode, hobbies, leeftijd? Op welke partij stemt u? Ik zeg EL PEE EF… u? A, B of C?

Statistieken worden gebaseerd op dit soort vragen. Wie beantwoord ze echter nog? M’n moeder…Zucht. In de tijd dat mijn moeder bezig was met vriendelijk de vragen van de enquêteur te beantwoorden stapelden bij mij de ergernissen op.

Enquêtes hebben geen zin. Ze verplatten de samenleving! Het voorkomt creativiteit bij het denken van bedrijven. Alles wordt onderzocht en dat alles op basis van een steeds kleiner wordende groep mensen die het fijn vind aandacht te krijgen van enquêteurs. Geen brede doorsnede van de samenleving, maar een uitdieping van een steeds schaarsere groep mensen.

Het bracht mij tot het volgende: Als statistieken zo belangrijk zijn voor bedrijven, waarom zorg je er dan niet voor dat ze geheel verstoord worden? Dusdanig dat er totaal geen informatie uit te halen valt.

Ik neem voor om weer deel te nemen aan de eerstvolgende enquête en antwoorden te geven die totaal niet van toepassing zijn op mezelf. Idiote antwoorden kosten ook geen denktijd, dus het is snel gedaan. Tevens krijgt de afnemer van de enquête weer een bonusje.

De tegenstrijdige informatie waar niks uit af valt te leiden leidt er hopelijk toe dat bedrijven zelf weer na moeten gaan denken wat ze willen maken; producten met een filosofie er achter. Geen consensus producten waarvoor eigenlijk niemand in geïnteresseerd is totdat mensen verdoofd zijn door een mega geweld aan marketing en als wandelende mummies de producten toch maar consumeren.

Yeah.

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.