Dutch design staat niet slecht bekend, maar waarom zijn zoveel Nederlandse succesvolle websites zo beroerd vormgegeven? Of is dat minimalisme wat ook het conceptuele product design kenmerkt? Niet Hyves. Maar misschien geld dat wel voor praktische sites zoals nu.nl en marktplaats.
Er lijkt geen relatie te bestaan tussen het design niveau in product design uit Nederland en wat er aan aan Dutch-‘design’ op het web aan te treffen is. Facebook had toch uit Nederland moeten komen als tegenhanger van myspace (toentertijd, want ook de nieuwe myspace ziet er nu beter uit)? Of is mainstream webdesign vergelijken met enigszins elitair productdesign simpelweg dom?
Eerder dit jaar concludeerde Smashing Magazine dat er simpelweg geen Dutch webdesign is: te individualistisch, te internationaal georiënteerd, te weinig een community. Of het moet al zijn dat het vooral gaat om het concept bij Nederlandse product- en webdesigners. En dan doet het oppervlakkige uiterlijk er natuurlijk niet meer toe. En zo is Hyves b.v. toch eigenlijk best wel Dutch design.
P.s. voor zij die dit wel erg uit de tijd vinden vallen en een betoog hadden verwacht over wikileaks en Assange... dat past beter in een ander verhaal...
Vond je dit leuk, volg me op Mastodon, voeg die RSS, euh ATOM feed toe aan je feedreader, of schrijf je hieronder in op mijn nieuwsbrief.
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .