Hoe lang mag techniek ons nog in de weg zitten?

An article, posted almost 4 years ago filed in usability, ux, web, application, software, design, gebruiksvriendelijkheid, product, ontwerp, werknemers, erp, visie & waarom.

Hoe lang kunnen mensen nog gedwongen worden om gebruik te maken van slechte producten? Hoe lang mag techniek ons nog in de weg zitten? Hoe lang nog moeten werknemers gedwongen worden om gebruik te maken van software waar ze liever niet mee zouden werken.

Dankzij techniek is er zoveel veranderd in het leven van mensen. Natuurlijk is er veel te danken, in positieve zin, aan techniek. We kunnen sneller communiceren, gegevens uitwisselen, documenten doorzoeken. Maar voor veel werknemers is dit enkel theorie, want zij moeten dagelijks nog werken met apparaten die onlogisch werken, ongemakkelijk werken, frustrerend zijn, instabiel zijn. Zelfs vandaag de dag nog zijn er bedrijven die het durven ‘oplossingen’ te leveren die het werk moeilijker maken voor grote groepen mensen.

Waarom? Waarom wordt er bij de introductie van nog zo veel software geen rekening gehouden met alle betrokkenen? Waarom hoor ik dagelijks nog mensen klagen over falende kassa’s, irritante e-mail systemen, zeer beperkt ingestelde pc’s die normaal werken frustreren, urenregistratie systemen waar je eigenlijk apart uren voor zou moeten registreren, systemen die samenwerking zouden moeten ondersteunen maar waar je nooit iets in terug vind, electronische planningssystemen die moeilijker werken dan op papier plannen.

Het waren vragen die ik me stelde toen ik net begonnen was. 10-15 jaar geleden. Wel?

Het belangrijkste is dat we duidelijk maken waarom dingen werken zoals ze werken. Zodat we daar de discussie over aan kunnen blijven gaan. Is het nodig om ieder detail te administreren. Of helpt die planning digitaal met het bewaken van lastig te overziene vereisten die we in het verleden gewoon maar negeerden, totdat er iemand over zou vallen? Of is het een tussenstap naar volledig geautomatiseerd plannen. Zo ja wanneer komt dat dan? Duidelijkheid over de visie, het plan erachter, helpen begrip te krijgen voor de situaties én stelt mensen in staat om mee te denken in een proces van continue verbetering.

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.