How I purchase e-books

An article, posted more than one year ago filed in amazon, kobo, ebooks, epub, revenue & usability.

I have a Kindle e-reader myself, but don't like a single monopolist like Amazon to control the market. So I try, whenever possible, to skip their market place. And that is perfectly possible. But say goodbye to one-click shopping.

(same argument probably also applies to the Kobo store, another popular eReader-manufacturer, but perhaps less evil for not being Amazon and supporting 'local' shops, e.g. Bol.com in the Netherlands… which is basically the Amazon of the Netherlands, oh well…)

The alternative

Many books these days come without DRM(!) … they're still watermarked, but that doesn't stop you from converting books.

So, it takes some dedication but my approach is:

  1. To search for the book's publisher, check their website for a purchase link and purchase it there.
    • Or use libris (Dutch independent booksellers collaboration), which allows you to pick a local Libris connected bookshop, and purchase an e-book from them.
    • And…

Continue reading...

Hoe lang mag techniek ons nog in de weg zitten?

An article, posted more than 4 years ago filed in usability, ux, web, application, software, design, gebruiksvriendelijkheid, product, ontwerp, werknemers, erp, visie & waarom.

Hoe lang kunnen mensen nog gedwongen worden om gebruik te maken van slechte producten? Hoe lang mag techniek ons nog in de weg zitten? Hoe lang nog moeten werknemers gedwongen worden om gebruik te maken van software waar ze liever niet mee zouden werken.

Dankzij techniek is er zoveel veranderd in het leven van mensen. Natuurlijk is er veel te danken, in positieve zin, aan techniek. We kunnen sneller communiceren, gegevens uitwisselen, documenten doorzoeken. Maar voor veel werknemers is dit enkel theorie, want zij moeten dagelijks nog werken met apparaten die onlogisch werken, ongemakkelijk werken, frustrerend zijn, instabiel zijn. Zelfs vandaag de dag nog zijn er bedrijven die het durven 'oplossingen' te leveren die het werk moeilijker maken voor grote groepen mensen.

Waarom? Waarom wordt er bij de introductie van nog zo veel software geen rekening gehouden met alle betrokkenen? Waarom hoor ik dagelijks nog mensen klagen over falende kassa's, irritante e-mail systemen, zeer be…

Continue reading...

Relative font sizes, or pixel based? 2020-edition

An article, posted almost 5 years ago filed in px, font, usability, accessibility, user, sketch, css & design.

Occasionally I still have discussions about px-based font sizing, feeling like the other party has lived under a rock since early 2000's. But some designers still like their pixel based tools; maybe it even got popularised again by relatively new tools like Sketch and Figma, introducing pixel-units in a vector-based tool.

Well, to be honest, it matters less these days when compared to the days I learned that pixels are bad. Those days browsers were enlarging only text when it used relative sizes. In response to not all sites serving relative font siz browsers have introduced full page zoom functions, which is common place these days, when you press Command/Control plus ‘+’ everything will scale; text images etc.

But the text-size function is still used. In Firefox, Settings > General > Language and appearance sets the default font-size. In Chrome: Settings > Appearance > Lettersize. When you’re young and able you probably wouldn’t need to know about these things. But we shoul…

Continue reading...

Waarom gaat de ERP installatie vaak mis?

Hoewel hierover veel geschreven is, is volgens Herb Krasner (2000) het grootste probleem dat de projecten veelal te groot en complex opgezet zijn. Hierdoor is het vaak onduidelijk of men bezig is met implementatie van software of het herinrichten van het bedrijfsproces. Terwijl volgens Krasner de meeste studies indertijd waren gericht op managementproblemen (denk aan o.a. beperkte integratie van de planning, slechte communicatie tussen mensen, een gebrek aan een formeel besluitsprocedure, een gebrek aan goede testcriteria en het negeren van eerder geleerde lessen uit eerdere implementaties) is het de vraag hoe deze management problemen voorkomen konden. Voor de hand liggende oplossingen zijn focus, teamwork, heldere scope, duidelijke business case, goede planning van training & support, waar mogelijk bestaande software slim aan te passen, een goede architectuur, doordacht pr…

Continue reading...

ERP systemen en gebruiksvriendelijkheid

Blader door een blaadje voor ondernemers en er staan advertenties in van bedrijven die ERP systemen aan de man brengen. ERP systemen, in goed Nederlands: enterprise resource planning. Mooi natuurlijk dat dat kan, maar is het voor een klein bedrijf nu wel echt een voordeel? Zit je als kleine organisatie niet straks gewoon met een complex en ongebruiksvriendelijk systeem waarbij alles weliswaar digitaal en centraal is opgeslagen, maar de productiviteit niet positief wordt beïnvloed? In dit artikel ga ik in op de gebruiksvriendelijkheid van ERP systemen, en waarom het zo belangrijk is om daar op te letten.

Deze post is een vervolg op een alweer drie jaar oude post over ERP, MKB en nut).

Redenen om een ERP systeem te installeren zijn allereerst het verbeteren van de efficiëntie, ten tweede betere integratie tussen systemen en afdelingen en ten derde het reduceren van risico door verminderde fouten en het bieden van actuele overzich…

Continue reading...

Post without signing in

A picture, posted more than 12 years ago filed in usability, ux, post, security & bookmarklet.

Continue reading...

Een wachtwoordstrategie

An article, posted almost 13 years ago filed in gebruiksvriendelijkheid, usability, internet, password, KPN, wachtwoord, babydump, onthouden, geheugen & username.

De laatste melding van een lekke mand bij telecombedrijf KPN bleek toch gebaseerd te zijn op een misverstand. Het lek kwam van een slecht beveiligde site voor babyspullen. Toch bracht het wel een ander probleem aan het licht. Mensen hergebruiken wachtwoorden. Niet zo vreemd natuurlijk, want hoe moet je die toch allemaal onthouden? Er zijn zoveel sites die om een wachtwoord vragen. Veel meer dan je, als gewoon mens kan onthouden.

**Beveiligen is vaak een balans tussen gebruiksvriendelijkheid en veiligheid. Dus wat is wijs? Wat aanbevelingen: bedenk een wachtwoord voor onzin sites, gebruik verschillende wachtwoorden voor verschillende niveaus, verzin goede wachtwoorden, maak gebruik van wachtwoordbeheerders en gebruik waar mogelijk …

Continue reading...

Oplossingen die wel werken zijn veiliger.

Waar vroeger de gaafste machine’s bij professionele instellingen stonden staan deze nu bij de mensen thuis. ‘Het werk’ kan inmiddels gedaan worden op machine’s met de kracht van misschien wel 10 jaar terug. En ondertussen dendert de trein die voldoet aan Moore's law voort: snellere en krachtige machine’s voor minder geld. Consumenten blijven wel doorkopen en inmiddels zijn thuis apparaten waar menig bedrijf… nee ze zijn niet jaloers, de bedrijven zijn inmiddels trots op hun super-beheersbare systemen. Dat ze qua gebruiksvriendelijkheid ook in eind jaren 90 zijn blijven steken doet daar niets aan af. Of wel?

Het is een trend die lijkt te breken. De jongeren nemen gewoon hun betere en slimmere ‘telefoons’ mee, met betere kalender en e-mail functionaliteit dan de standaard telefoons die ze uitgereikt krijgen. Vervolgens worden deze naar wens aangevuld met vele extra communicatiekanalen die hen in staat stelt hun werk sneller gedaan te krijgen. Het is jammer dat sommige instelling…

Continue reading...

Scrum en UX: met de billen bloot

An article, posted more than 13 years ago filed in design, usability, ux, scrum, agile, ontwerp, methode, programmeren, designen, testen & ontwikkelmethode.

Scrum is hot. Niet alleen als trend. Het is heftig voor iedereen. Intensief. En continue blijven leren. Zo heb ik sinds gisteren ook weer veel geleerd en inzichten erbij.Gisteren een NL Scrum meeting bijgewoond. Onderwerp dit keer was UX en scrum (een zogenaamde agile ontwikkelmethode). Erg interessant. Veel typische misstanden kwamen naar boven (volgens mij ook niet onbekend bij bij traditionelere ontwikkelmethoden): De business mensen zitten wel aan tafel als stakeholder, maar de eindgebruikers zijn voor de bouwers vaak onzichtbaar. Gelukkig kost testen weinig tijd en daarom is tijd ook geen excuus om niet met gebruikers te testen (tot zover de samenvatting van Joris Ketelaar’s presentatie van UserIntelligence). Naast testen met gebruikers is ontwerp voor gebruikers natuurlijk belangrijk. Doe je dat vooraf (soms is design gewoon een eindproduct), in een design sprint voor de productie sprint, of als übersscrum; tegelijkertijd? (een belangrijk thema in het verhaal van Patrick, Fabr…

Continue reading...

Negen typische problemen van ERP systemen

An article, posted almost 14 years ago filed in usability, research, erp, ERP systems, Critical Incidents, trainingen, kosten, efficienty & besparen.

In theorie kunnen ERP systemen veel tijd, en dus geld besparen, maar een groot deel van die in potentie aanwezige winst wordt niet gemaakt. Veel ERP systemen blijken in de praktijk toch niet zo gebruiksvriendelijk (Lucas, 2010).Typische problemen, voor velen waarschijnlijk erg herkenbaar, zijn:Moeilijk om de volgende stap te vinden in een scherm (waar moet ik nu op drukken?)Feedback en informatie is vaak onduidelijkDe manier van data invoeren zijn vaak omslachtig (of de gebruiker wordt niet gewezen op de slimmere manieren)Verplichte velden en zaken waarop gevalideerd wordt zijn niet altijd duidelijkHet is lastig een positie te bepalen in de applicatie, waardoor de gebruiker niet altijd weet hoe deze zijn of haar stappen kan reproducerenZoek functionaliteit werkt niet altijd op dezelfde manier in de applicatieIconen en labels zijn vaak onduidelijkDe functionaliteit achter knoppen is niet altijd voorspelbaar of inzichtelijkHoe er in lijsten geselecteerd kan worden is inconsistent.Deze…

Continue reading...

Leven op de pof.

An article, posted more than 14 years ago filed in crisis, design, duurkoop, gebruiksvriendelijkheid, gewenning, goedkoop, inefficiëntie, schuld & usability.

Tophypotheken, mensen lenen te veel zonder rekening te houden met mogelijke prijsdalingen. Energiecrisis, de wereld verbruikt te veel zonder te betalen voor een toekomst zonder fossiele brandstoffen. Crisis in de intensieve veeteelt, de dieren worden koste wat het kost nu ‘gezond’ gehouden… we leven teveel op de ‘pof’. Omdat we nu goed willen leven, in een groter huis dan we ons kunnen veroorloven, met de goedkoopste energie, en het goedkoopste vlees, verschuiven we problemen door naar de toekomst.In de IT wereld is dit eigenlijk niet anders. Programmeurs spreken
bijvoorbeeld over ‘technical debt’, de schuld die ze aangaan om op tijd te kunnen leveren door tijdelijk minder te investeren in het opleveren van goede, automatisch doorgeteste, code. Wanneer later ontdekte fouten moeten worden opgelost, of nieuwe functionaliteit moet worden
toegevoegd, komen hierdoor vaak fouten naar boven die er al veel langer in zaten, maar toevalligerwijs nooit aan het…

Continue reading...

Ubuntu vs. Mac

An article, posted more than 14 years ago filed in design, usability, interaction, mac, applications, future, os, ubuntu & windows.

Preamble: This post was lying in my Google Docs account for almost a year. Its time to publish it, because it may soon be obsolete. The traditional OS, that focused on managing files on a disk is disappearing. Mac OS X and Ubuntu are becoming old generation OS'es if they don't adapt to the task focussed applications we see today.To the Dutch readers: Anders dan mijn laatste posts, een Engelstalige… deze lag al een tijdje op de planken en was geschreven in een periode dat ik nog twijfelde of ik nu in het Nederlands of het Engels zou moeten bloggen ;)I'm not the average Joe. I've studied Interaction design, and a graduate in Human-Computer Interaction (about the same as interaction designer, but with an extended theoretical foundation :) ). I'm interested in what is going on in the software world, and somewhat of an open source enthusiast, am even able to edit configuration files to some extent, not afraid of searching
inaccessibl…

Continue reading...

Invoeren van een geboortedatum

An article, posted almost 15 years ago filed in design, usability, interaction, internet, behaviour, date, input & invoer.

Sommige problemen zijn complexer dan ze op het eerste gezicht lijken. Geboorte datum invoeren bijvoorbeeld. Geboortedatum is van het type datum… dus geven we een datepicker, zo'n klein kalendertje waar je door kunt bladeren om een datum aan te wijzen. Dom. Blijkt toch niet echt te werken. Als je moet bladeren vanaf nu tot zeg in de jaren 70… dan heb je een lamme wijsvinger. Toch tekstinvoer dan maar? Het probleem is dat computers toch graag gestructureerde input krijgen. Mogelijk dat we binnenkort een standaard component hebben om alle mogelijke invoeren te ondersteunen, maar helaas, tijd is te kort. Dus wat is een goede oplossing. Een verslag van wat iteraties. Beperken van de input zodat de gebruiker niets anders in kan voeren dan verwacht wordt… mensen zijn geen machines!Iteratie 1: naamloze tekst invoer veldenHet oorpsronkelijke design bevatte drie velden, ongelabeld, waar een datum ingevoerd moest worden. Er was verder ook geen toelichting, behal…

Continue reading...

Mobile feature creep

An article, posted more than 17 years ago filed in mobile, feature, creep, telephone, complexity, user experience, interaction design, ux & usability.

In this text causes and effects of feature creep in mobile telephones are being discussed. The problem with feature creep is that adding more features makes mobile telephones harder to use. Instead of paying attention to the ease of use of a telephone, most companies are only concerned with offering more features than the competitor. And the customer is debit to this behaviour.

Customers want features and therefore companies are offering them features. And since the competition can always offer more features, thus making their phones more attractive to the customers, all competitors try to stay ahead, giving rise to even more, seemingly needless, additions.

Due to the increasing number of features mobile telephones are also becoming increasingly hard to use: there is an inverse relation between the two. This inverse relationship can be demonstrated by making the one of the most simplest devices more complex: light switches. One light switch on a wall is simple to operate, yet…

Continue reading...

Affordances

An article, posted more than 18 years ago filed in usability, affordances, definition, cognition & norman.

A debate is/was going on the proper use of affordances. Often it has been misused, and some claim, because of that, affordance needs to be redefined/refined. This essay argues that affordance as a defenition is not at all ill-defined, but people should simply stop misusing it: Cognitive affordances are a misnomer.In 1999 Norman wrote an article pleading for a more deliberate use of the term 'affordance'. According to him this term has often been misused in Human Computer Interaction (HCI) literature and discussions. Especially when considering the typical Graphical User Interface (GUI) interaction using keyboard, mouse and screen. He would regret it when the term affordances was to be dropped for being too ill defined. Several years later, Hartson (2003), in agreement with Normans plead, replies to Norman proposing four types of affordances. In this commentary I will first introduce Hartson's (2003) proposal, compare it with the use of the term afforda…

Continue reading...

murb blog