In theorie kunnen ERP systemen veel tijd, en dus geld besparen, maar een groot deel van die in potentie aanwezige winst wordt niet gemaakt. Veel ERP systemen blijken in de praktijk toch niet zo gebruiksvriendelijk (Lucas, 2010).
Typische problemen, voor velen waarschijnlijk erg herkenbaar, zijn:
Deze problemen zijn opgemerkt na een kort critical incidents gebaseerd onderzoek van Lucas. De gebruikers van vandaag zijn gewend om thuis met vele malen eenvoudigere software te werken. De gebruikers die klagen over de moeilijkheid van het ERP systeem boeken rustig online hun vakantie. Het is zaak om serieus aandacht te besteden aan de gebruiksvriendelijkheid van de systemen binnen een organisatie. Want trainingen kosten tijd, veel verdwaalde gebruikers kosten tijd, support geven kost tijd. En die kosten drukken de winst. Ik help u graag met het gebruiksvriendelijk maken van uw systemen.
Bron: Oja, M., Lucas, W. (2010). Evaluating the usability of ERP systems. Fifth Pre-ICIS workshop on ES Research, St Louis 2010 1
Vond je dit leuk, volg me op Mastodon, voeg die RSS, euh ATOM feed toe aan je feedreader, of schrijf je hieronder in op mijn nieuwsbrief.
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .