De principes van murb

Toelichting: Niet iedereen maakt applicaties op dezelfde manier. In de loop der jaren heb ik wat principes ontwikkeld waaraan ik mij probeer te houden wanneer ik oplossingen realiseer. Het zijn handvatten waaraan ik mijzelf probeer te houden. Ik hoop ook dat opdrachtgevers mij hieraan helpen herinneren mocht het, vergeef me, toch nodig zijn. Vandaar deze openbare declaratie.

Simpel

Het idee dat zaken veelal onnodig complex gemaakt worden? Het komt maar al te vaak voor dat IT-bedrijven oplossingen willen bouwen die geschikt zijn voor alles. Maar dat heeft een prijs: complexiteit. De minder complexe software van murb is eenvoudiger te gebruiken en ook nog eens goedkoper aan te passen aan jouw wensen.

De eindgebruiker staat centraal

Heb je het gevoel dat de gebruiker wordt vergeten bij lange lijsten met features? Er wordt door murb in de eerste plaats gewerkt aan gebruiksvriendelijke oplossingen. Met een duidelijke mens-machine interactie en interactieontw…

Ga verder met lezen en/of reageer...

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.

Help, de computer verdringt de arbeiders!

Een artikel, meer 5 jaar geleden geplaatst onder , , , , , , , , , & .

Automatiseren is saaie taken overdragen aan systemen zodat er geld bespaard wordt. Dit kunnen nieuwe taken zijn, waarvan we nooit eerder hadden kunnen bedenken dat we die zouden gaan uitvoeren, maar het kunnen ook werkzaamheden zijn die eerder werden gedaan door mensen. Alleen, is dit niet verkeerd? Dit is na een lange tijd weer een post over duurzame IT.

Nog niet zo lang geleden liep ik rond met de gedachte dat het werkloos maken van mensen misschien wel een wat donkere kant is van automatisering (altijd kritisch blijven, nietwaar?). Maar ik denk dat nu niet meer. Niet alleen om mijzelf gerust te stellen. Niet omdat dit nu eenmaal ‘vooruitgang’ is. En ook niet omdat ik dit gemakkelijk kan zeggen aangezien ik zelf geld verdien met dit automatiseren. En ook niet omdat ik er vanuitga dat het altijd wel weer nieuw (maar bijna altijd hoger opgeleider) werk op levert. Nee, simpelweg omdat goed te automatiseren werk onmenselijk is.

**Wer…

Ga verder met lezen en/of reageer...

Ook zaken die gratis zijn kosten iets

Een artikel, bijna 6 jaren geleden geplaatst onder , , , , , , , , , , , , , & .

Ook zaken die gratis zijn kosten iets. Uiteindelijk zijn er kosten gemaakt om het te produceren en die kosten moeten worden terugverdient. Of niet, maar dan is het geldverspilling of hobby (ik zie overigens mijn blog in de eerste plaats als hobby, in de tweede plaats toch als promotie van mijzelf). Bij professionelere weblogs moet je je dus, in het kader van mijn opdracht voor dit jaar, afvragen hoe er betaald wordt.

Betaal jij voor het gebruik van een product? Of geef je simpelweg met jouw aandacht (voor advertenties; het Engels is hier direct duidelijker over: ‘paying attention’), produceer jij data, of wordt jouw data die je bewust hebt ingevoerd doorverkocht? Betalen met aandacht voor advertenties is redelijk geaccepteerd. Hetzelfde geldt voor de tweede vorm in zekere mate, waarbij je b.v. middels recaptcha ‘stiekem’ meedoet aan het beter kunnen lezen van oude boeken. Een ander voorbeeld van de tweede vorm is dat …

Ga verder met lezen en/of reageer...

Negen typische problemen van ERP systemen

Een artikel, bijna 8 jaren geleden geplaatst onder , , , , , , , & .

In theorie kunnen ERP systemen veel tijd, en dus geld besparen, maar een groot deel van die in potentie aanwezige winst wordt niet gemaakt. Veel ERP systemen blijken in de praktijk toch niet zo gebruiksvriendelijk (Lucas, 2010).Typische problemen, voor velen waarschijnlijk erg herkenbaar, zijn:Moeilijk om de volgende stap te vinden in een scherm (waar moet ik nu op drukken?)Feedback en informatie is vaak onduidelijkDe manier van data invoeren zijn vaak omslachtig (of de gebruiker wordt niet gewezen op de slimmere manieren)Verplichte velden en zaken waarop gevalideerd wordt zijn niet altijd duidelijkHet is lastig een positie te bepalen in de applicatie, waardoor de gebruiker niet altijd weet hoe deze zijn of haar stappen kan reproducerenZoek functionaliteit werkt niet altijd op dezelfde manier in de applicatieIconen en labels zijn vaak onduidelijkDe functionaliteit achter knoppen is niet altijd voorspelbaar of inzichtelijkHoe er in lijsten geselecteerd kan worden is inconsistent.Deze…

Ga verder met lezen en/of reageer...

murb blog