Inschatten wat de kosten moeten zijn is lastig. Vaak wijzen mensen in een agile omgeving op de driehoek Scope, Resources en Schedule. Je kunt niet Scope (wat je bouwt), Resources (wat je ervoor nodig hebt) én Schedule (de planning) vastzetten. Wanneer je Scope en Schedule vastzet kun je er wellicht extra geld tegenaan gooien. Op eenzelfde manier kan er ook voor gekozen worden om juist de planning los te laten en/of de scope. Alle drie zaken zeker en vast gaat niet. Maar toch, we willen een idee: wat gaat het kosten en wanneer is ‘het’ (het geplande) af?
Scrummers doen hun schattingen met het spelen van planningspoker. Deelnemers aan een planningssessie werpen kaarten op tafel waarmee ze uitdrukking geven aan hoe zwaar ze een taak achtten t.o.v. een referentietaak met kaarten die genummerd zijn volgens de Fibonacci(-achtige) reeks. De grotere getallen liggen verder uit elkaar en geven daarbij ook uitdrukking aan een grotere mate van onzekerheid.
Je ku…
Toelichting: Niet iedereen maakt applicaties op dezelfde manier. In de loop der jaren heb ik wat principes ontwikkeld waaraan ik mij probeer te houden wanneer ik oplossingen realiseer. Het zijn handvatten waaraan ik mijzelf probeer te houden. Ik hoop ook dat opdrachtgevers mij hieraan helpen herinneren mocht het, vergeef me, toch nodig zijn. Vandaar deze openbare declaratie.
Ook het idee dat zaken veelal onnodig complex gemaakt worden? Het komt maar al te vaak voor dat IT-bedrijven oplossingen willen bouwen die geschikt zijn voor alles. Maar dat heeft een prijs: complexiteit. De software van murb is eenvoudig in het gebruik en ook nog eens goedkoper aan te passen aan jouw wensen.
Heb je het gevoel dat de gebruiker wordt vergeten bij lange lijsten met features? Er wordt door murb in de eerste plaats gewerkt aan gebruiksvriendelijke oplossingen. Met een duidelijke mens-machine-interactie en interactieontwerp achtergrond st…
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .