Laat niet alles interactief zijn

An article, posted about 11 years ago filed in media, radio, uitzendinggemist, consument, spotify, rdio, deezer & gemist.

Dingen veranderen en dingen worden verbeterd, maar de mensen, de consumenten, veranderen niet zo snel. Het is daarom nog steeds geen verspilde moeite om te investeren in een goed, meer traditioneler media-kanaal, wanneer je daarvoor een goed idee voor hebt. Spotify/Deezer/rdio/Hulu/Uitzendinggemist/… zijn inderdaad een heruitvinding van radio en televisie, maar dat maakt ze niet noodzakelijkerwijs beter. Interactieve media missen op de eerste plaats de mogelijkheid tot het bieden van passief vermaak. En ten tweede ontbeert het interactieve media vaak aan een identiteit.

Radio

In de eerste plaats vereisen interactieve media dat je als consument er continue bij betrokken bent. Maar er is soms ook behoefte passief vermaak (en/of onderwijs, of wat je ook wilt…

Continue reading...

Ook zaken die gratis zijn kosten iets

An article, posted about 11 years ago filed in media, content, paypal, privacy, emusic, kosten, reclame, abonnement, kwaliteit, inhoud, beloning, baekdal, betalen, gratis & marco.

Ook zaken die gratis zijn kosten iets. Uiteindelijk zijn er kosten gemaakt om het te produceren en die kosten moeten worden terugverdient. Of niet, maar dan is het geldverspilling of hobby (ik zie overigens mijn blog in de eerste plaats als hobby, in de tweede plaats toch als promotie van mijzelf). Bij professionelere weblogs moet je je dus, in het kader van mijn opdracht voor dit jaar, afvragen hoe er betaald wordt.

Betaal jij voor het gebruik van een product? Of geef je simpelweg met jouw aandacht (voor advertenties; het Engels is hier direct duidelijker over: ‘paying attention’), produceer jij data, of wordt jouw data die je bewust hebt ingevoerd doorverkocht? Betalen met aandacht voor advertenties is redelijk geaccepteerd. Hetzelfde geldt voor de tweede vorm in zekere mate, waarbij je b.v. middels recaptcha ‘stiekem’ meedoet aan het beter kunnen lezen van oude boeken. Een ander voorbeeld van de tweede vorm is dat …

Continue reading...

Het Post PC tijdperk

An article, posted about 13 years ago filed in ipad, geschiedenis, computers, media, apple, tweakers, cebit, post-pc, tijdperk, technologie, processors & pc.

Apple schermt er maar al te graag mee, dat we met de introductie van met name de iPad in een nieuw tijdperk zijn beland, nl. het post-PC-tijdperk. Het tijdperk waarin de PC er niet meer toe doet. Die strikte scheiding tussen wat was en wat nu is, is natuurlijk een marketingpraatje1, maar is wel weer dermate aansprekend dat het door de media weer aardig wordt opgepikt.Als we echter praten over het post PC tijdperk, is het wel handig om een definitie te hebben van de PC. Op dit moment is er niets meer illustrerend dan de Tweakers.net (een Nederlandse technologie website) headlines van Cebit 2011, een grote technologie beurs in Duitsland: “Supermicro en Tyan tonen borden voor Sandy Bridge Xeons”, “ASRock toont mini-pc met Sandy Bridge en GeForce…”, “GSkill toont ssd met SF2200-controller”, “Sapphire toont H67-moederbord met hybride graphics”. Het zijn de woorden die je binnenkort zult horen bij de Mediamarkt, Dixons, … ze betekenen niets voor de meeste mensen, netzoals voor de meesten …

Continue reading...

Ik haat Facebook

An article, posted more than 13 years ago filed in blog, media, social, facebook, connecting, publiek, audience & utopia.

Het vinden van een publiek is lastig. In het bijzonder wanneer je zelf bepaalde standaarden stelt aan hoe dingen gedaan zouden moeten. Of bepaalde ideeën hebt over waar het zou moeten komen te staan. Zo kun je wel heel graag heel veel willen gaan zeggen op radio 6 omdat je dat zo’n gave zender vind, maar als zelfs je vrienden er niet naar luisteren… dan wordt je niet gehoord. Er zijn twee oplossingen. Ergens anders gaan uitzenden, of je uitzending ook op andere manieren aanbieden. En dat ga ik nu ook maar doen. Niet dat ik in de verste het bereik heb van een radio 6 programma maker… het is veel erger gesteld met mij. Ik haat Facebook. Toch ben ik er. Het doet zeer.

Continue reading...

Verleiden met verhalen

An article, posted almost 14 years ago filed in gedrag, iammedia, interactiviteit, media, narrative, story, verhaal, verleiding & experience.

Het idee van een interactief verhaal met wisselend verloop spreekt mij aan, maar ik weet dat het een contradictie is. Een verhaal kan eigenlijk maar op één manier juist verteld worden. Een interactief verhaal is vanuit deze optiek niet veel anders dan interactief een boek selecteren in een boekenwinkel onder begeleiding van een verkoper (m/v). Hoe modern is dat?Wel kan een verhaal interactiviteit ondersteunen. Een verhaal waarbij je door kunt vragen; Een film waarbij je op de zonnebril van een acteur kunt drukken en direct kan bestellen; Een krant waarbij je nieuws naar achtergrond, naar opinie schakelt; Een boek waarbij je de recepten van alles dat gegeten wordt kunt nalezen. Verhalen hebben een kracht om mensen te verleiden, maar is om te verleiden een verhaal nodig? En is de beste manier om iets te laten verleiden iets dat interactief is verhalend te maken?

    Ik begon weer na te denken over deze  kwestie na het bijwonen van een  kennissessi...

Continue reading...

murb blog