Verleiden met verhalen Kan verleiden bijvoorbeeld niet zonder verhaal? En als verhalen dan ondersteunend zijn, waarom dan?

An article, posted almost 14 years ago filed in gedrag, iammedia, interactiviteit, media, narrative, story, verhaal, verleiding & experience.

Het idee van een interactief verhaal met wisselend verloop spreekt mij aan, maar ik weet dat het een contradictie is. Een verhaal kan eigenlijk maar op één manier juist verteld worden. Een interactief verhaal is vanuit deze optiek niet veel anders dan interactief een boek selecteren in een boekenwinkel onder begeleiding van een verkoper (m/v). Hoe modern is dat?

Wel kan een verhaal interactiviteit ondersteunen. Een verhaal waarbij je door kunt vragen; Een film waarbij je op de zonnebril van een acteur kunt drukken en direct kan bestellen; Een krant waarbij je nieuws naar achtergrond, naar opinie schakelt; Een boek waarbij je de recepten van alles dat gegeten wordt kunt nalezen. Verhalen hebben een kracht om mensen te verleiden, maar is om te verleiden een verhaal nodig? En is de beste manier om iets te laten verleiden iets dat interactief is verhalend te maken?

    <p>Ik begon weer na te denken over deze  kwestie na het bijwonen van een  kennissessie tijdens <a href="http://www.stichtingfris.nl/uitgelicht/i-am-media-2010-naar-ceecee/">I   AM MEDIA</a> van <a href="http://nl.linkedin.com/pub/benno-grootelaar/8/612/164">Benno   Grotelaar</a>, tevens een oud docent van mij en verbonden aan de   opleiding Kunst en Techniek aan de Saxion Hogeschool te Enschede (Het I   AM MEDIA event is al weer <a href="http://picasaweb.google.com/ceeceeinenschede/IAMMEDIA2010#">een   tijdje afgelopen</a>, maar ben dan ook een tijdje weggeweest). Hij   vertelde dat hij studenten opdroeg om eens na te denken of   interactiviteit wel nodig was. Eigenlijk best een vreemde vraag voor een   opleiding waarin interactiviteit bijna centraal staat. Tijdens zijn   betoog legde hij uit dat een verhaal zou kunnen helpen om mensen te   verleiden. Maar hij vroeg zich niet af of een verhaal wel noodzakelijk   was. Kan verleiden bijvoorbeeld niet zonder verhaal? En als verhalen dan   ondersteunend zijn, waarom dan?</p><p>Veel verhalen zijn gestoeld op   enkele pijlers. Herhaling bijvoorbeeld. Sommige producten koop je niet   omdat ze zo’n mooi verhaal vertellen (verhaal hier strikt in de   klassieke betekenis van het woord), maar omdat je ze zo vaak hebt   gezien. Of enkel doordat ze precies geconditioneerd zijn aangeboden.   Aluminium behuizing = degelijk, techniek = vluchtig, maar samen zoudens   ze toch iets goeds kunnen zijn, zie de MacBook Pro of de HTC Legend. <br />Ik   ben graag in de natuur. Eigenlijk is daar weinig verhalends aan,  tenzij  je te veel kijkt naar Discovery achtige natuur documantaires  over hoe  “Jessica the seagull is feeding her kids Simon and Alice.” Van   interactiviteit kun je verhalen maken, maar het echte is eigenlijk  veel  boeiender. In staat je langer te boeien dan een 2 minuten meeuwen   blokje.</p>

    
    
  
    <div class="commentblock">

        

    </div>

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.