Centraliseren of decentraliseren?

An article, posted almost 13 years ago filed in internet, apps, cloud, iammedia, hyves, facebook, apple, wetenschap, upload, download, experiment, Kennis, dna, fris, 3d printer & macht.

Groot nieuws afgelopen week. Apple introduceert de ‘iCloud’. Maar eigenlijk ook niets bijzonders. Het kon al. Behalve dan dat nu Apples ding ook gratis is, zodat het waarschijnlijk, mede dankzij de naadloze integratie in de producten van Apple en goed uitgewerkte gebruikerservaring, ook goed zal aanslaan. Gisteren tijdens Enschedees media festival #IAMMEDIA even weer gewezen op een andere trend die er aan komt door Yuri van Geest: DNA zal veel vaker gebruikt worden om ons, en onze doktoren, te voorzien van waarschijnlijk zinvolle informatie.

Verschillende zaken, zo’n centrale opslag voor je data en medische revoluties door het lezen en ook schrijven van DNA. Toch wordt er in beide gevallen over het algemeen gesproken over informatie opsturen/weggeven/uploaden. Terwijl we vroeger software downloaden om onze foto’s op onze eigen machines te bewerken of te categoriseren, is het nu gemakkelijker om de gegevens zelf te uploaden. Door het uploaden worden we ook gelijk voorzien van …

Continue reading...

Verleiden met verhalen

An article, posted almost 14 years ago filed in gedrag, iammedia, interactiviteit, media, narrative, story, verhaal, verleiding & experience.

Het idee van een interactief verhaal met wisselend verloop spreekt mij aan, maar ik weet dat het een contradictie is. Een verhaal kan eigenlijk maar op één manier juist verteld worden. Een interactief verhaal is vanuit deze optiek niet veel anders dan interactief een boek selecteren in een boekenwinkel onder begeleiding van een verkoper (m/v). Hoe modern is dat?Wel kan een verhaal interactiviteit ondersteunen. Een verhaal waarbij je door kunt vragen; Een film waarbij je op de zonnebril van een acteur kunt drukken en direct kan bestellen; Een krant waarbij je nieuws naar achtergrond, naar opinie schakelt; Een boek waarbij je de recepten van alles dat gegeten wordt kunt nalezen. Verhalen hebben een kracht om mensen te verleiden, maar is om te verleiden een verhaal nodig? En is de beste manier om iets te laten verleiden iets dat interactief is verhalend te maken?

    Ik begon weer na te denken over deze  kwestie na het bijwonen van een  kennissessi...

Continue reading...

murb blog