Ontmaskeren van technologie-hypes

An article, posted almost 7 years ago filed in , , , , , , , , , , , & .

In een vorige post over het concept achter de hypes schreef ik over hoe ik onderscheid maak tussen een duurzame trend, het concept, en een hype.

Achteraf oordelen dat iets een hype was is echter gemakkelijk, dus hierbij een voorspelling. Even de 'regels' herhalen:

> De trend (en doel) voor het internet, die zich vanaf het begin heeft ingezet, is: informatie zo goedkoop, handig en snel mogelijk overal beschikbaar maken. Big data, personal cloud, Twitter, prijsvergelijkers, en vele andere hypes passen hier in. Dat is wat ‘de technologie wil’. Maar of je zou moeten investeren in de hype voor de langere termijn moet er toch op zijn minst aan de volgende voorwaarden worden voldaan: > 1. Het moet open zijn > 2. Het moet aanpasbaar zijn > 3. Het moet flexibel zijn.

Hypes vroegtijdig herkennen is niet alleen leuk om te doen, het houd je ook nuchter in een snel veranderende wereld. Goed. Met de bovengenoemde reg…

Continue reading...

Het Post PC tijdperk

An article, posted more than 8 years ago filed in , , , , , , , , , , & .

Apple schermt er maar al te graag mee, dat we met de introductie van met name de iPad in een nieuw tijdperk zijn beland, nl. het post-PC-tijdperk. Het tijdperk waarin de PC er niet meer toe doet. Die strikte scheiding tussen wat was en wat nu is, is natuurlijk een marketingpraatje1, maar is wel weer dermate aansprekend dat het door de media weer aardig wordt opgepikt.Als we echter praten over het post PC tijdperk, is het wel handig om een definitie te hebben van de PC. Op dit moment is er niets meer illustrerend dan de Tweakers.net (een Nederlandse technologie website) headlines van Cebit 2011, een grote technologie beurs in Duitsland: “Supermicro en Tyan tonen borden voor Sandy Bridge Xeons”, “ASRock toont mini-pc met Sandy Bridge en GeForce…”, “GSkill toont ssd met SF2200-controller”, “Sapphire toont H67-moederbord met hybride graphics”. Het zijn de woorden die je binnenkort zult horen bij de Mediamarkt, Dixons, … ze betekenen niets voor de meeste mensen, netzoals voor de meesten …

Continue reading...

murb blog