Ongeveer één maand geleden schreef ik, geplaatst onder media, radio, uitzendinggemist, consument, spotify, rdio & deezer, een artikel over niet interactieve vormen van media beleven en nu geef ik er een klein gevolg aan. Eigenlijk heb ik een, zoals ieder 'intelligent' persoon (onlangs geleerd dat je zoiets een humble brag noemt…), een haat/liefde verhouding met lijstjes. Hoe dan ook…
Het internet is soms chaos. Lijstjes kunnen helpen om met die chaos om te gaan en helpen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag dus een eenvoudig overzicht van mijn huidige lijst met favoriete streaming (niet interactieve dus ;) ) radiostations:
Soms draaien ze wat mij betreft te veel Jaeezz achter elkaar, maar overall zeer goed met in de playlist zaken als …
Dingen veranderen en dingen worden verbeterd, maar de mensen, de consumenten, veranderen niet zo snel. Het is daarom nog steeds geen verspilde moeite om te investeren in een goed, meer traditioneler media-kanaal, wanneer je daarvoor een goed idee voor hebt. Spotify/Deezer/rdio/Hulu/Uitzendinggemist/… zijn inderdaad een heruitvinding van radio en televisie, maar dat maakt ze niet noodzakelijkerwijs beter. Interactieve media missen op de eerste plaats de mogelijkheid tot het bieden van passief vermaak. En ten tweede ontbeert het interactieve media vaak aan een identiteit.
In de eerste plaats vereisen interactieve media dat je als consument er continue bij betrokken bent. Maar er is soms ook behoefte passief vermaak (en/of onderwijs, of wat je ook wilt…
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .