Als ik door mijn CD collectie ga, een relikwie aan het worden, dan zie ik amper CD's waarin een vrouw zingt. Drie procent is misschien aan te merken als door vrouwen gemaakt. En dan tel ik ruim: Velvet Underground met Nico en Massive Attack tel ik ook mee. Maar als ik kijk naar m'n "mijn muziek"-mapje onder Spotify is het aandeel "vrouwenmuziek" vervijfvoudigd (15%). Ik ik naar de afgelopen drie maanden kijk op last FM is vier van de vijftien (27%(!)) meest gedraaide artiesten vrouwelijk. Ik hou blijkbaar van vrouwen (klopt :) ). Maar meer? Watskebeurd?
Het risico met een exercitie als deze, aangezien deze sowieso al gebaseerd is op sekse-onderscheidt, is dat het dan wellicht al snel gaat om de sexyness van het andere geslacht. Misschien speelt het mee, maar ik luister toch vooral met m'n oren (niet dat een mooie stem niet zeer verleidelijk kan zijn ;) (denkt: Yasmine Hamdan)). Ik ga m'n favorieten van de laatste tijd maar even kort bespreken, e…
En waarom gaan we vrijdag naar crossing border in Enschede? Drie tips voor de vrijdag.
Gisteren schreef ik drie redenen waarom je vanavond naar crossing border in Enschede zou moeten gaan. Nu nog even drie tips waarom je morgen als muziekliefhebber naar crossing border zou moeten gaan.
Staat bij mij echt bovenaan het lijstje. Het laatste album is wellicht niet het meest gemakkelijke, maar hij groeit en het album Field of Reeds is dan ook hard op weg om door mij het besta album van 2013 genoemd te worden (en ik ben mie toch een autoriteit!). Niet te missen dus!
Grrrr. overlap met These New Puritans! Al is de stijl niet echt vernieuwend (enigszins stoere (gitaarspelende) vrouwen liedjes), het is wel goed ([ik vond het eigenlijk sterk lijken op het 10 jaar oude en Nederlandse(!) Solex](https://twitter.co…
Drie redenen om donderdag (morgen) naar Crossing Border in Enschede te gaan (voor muziekliefhebbers)
Maakte Matthew Houck eerder meer trage low-fi muziek met een snik, op z'n laatste CD Muchacho horen we meer electronische drums en synthesizers. Samen met de amerikaanse folky samenzang maakt dat een bijzonder mooie combinatie.
Al vaker in de buurt geweest (in het beter geprogrammeerde podium van Twente, de metropool), maar nu dus ook in Enschede: The Villagers. Overtuigende muzikant die je echt wel aangrijpt, zeker live. Het laatste album knarst het ook nog even net wat meer waardoor zij die allergisch zijn voor het zien van een zoveelste singer songwriter met band ook een fijn concert kunnen beleven.
De derde keuze voor donderdag is wat lastig, door mijn gebrek aan kennis. Maar ik ga voor het wat experimentele / grappige GaBlé. Grappige muziek is altij…
Ik weet niet hoe het met jullie zat vroeger, maar ik kon mijn moeder behoorlijk sacherijnig maken door te zeuren over haar waanzinnig slechte muziekkeuzes. Als puberjoch zat ik mij toen in m'n eentje op te winden over de ranzigheden die zij toestond om over de luidsprekers in ons huis te laten gaan (echt Frits van Egters-gedrag zeg maar).
Fast forward naar nu. Nu heb je nog steeds ranzigheden: zie het koningslied. Maar nu heb je ook Twitter. Iedereen die z'n gal wil spugen doet dat nu. Maar zou dit dan effect kunnen hebben? En zo ja, wat is dan het effect?
Vroeger stond ik alleen en kon ik net zo lang tegen mijn moeder gaan schreeuwen dat ze de single van het koningslied echt niet in huis had moeten halen. Ik hoop graag dat ze zich nu wel van te voren bedenkt en realiseert dat het gewoon écht beroerd is. Het is namelijk echt niet alleen haar zoon, maar heeul veeeul twitteraars die vertellen dat het slecht is, zoveel dat [het nieu…
Ongeveer één maand geleden schreef ik, geplaatst onder media, radio, uitzendinggemist, consument, spotify, rdio & deezer, een artikel over niet interactieve vormen van media beleven en nu geef ik er een klein gevolg aan. Eigenlijk heb ik een, zoals ieder 'intelligent' persoon (onlangs geleerd dat je zoiets een humble brag noemt…), een haat/liefde verhouding met lijstjes. Hoe dan ook…
Het internet is soms chaos. Lijstjes kunnen helpen om met die chaos om te gaan en helpen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag dus een eenvoudig overzicht van mijn huidige lijst met favoriete streaming (niet interactieve dus ;) ) radiostations:
Soms draaien ze wat mij betreft te veel Jaeezz achter elkaar, maar overall zeer goed met in de playlist zaken als …
Een abonnement op een muziekdienst. Erg handig. Alle muziek direct voorhanden. Legaal en wanneer je het wilt. Spotify biedt het. Gaaf. Je zou er bijna een abonnement op nemen, iets dat ook niet duur is. Maar toch wringt er iets. In 1984 worden archieven aangepast om de historie te vervalsen (wat me misschien wel tot de enigszins paranoïde vraag brengt: krijg ik als ik zoek in de archieven van mijn krant, of Google, wel alle resultaten?). Herinneringen aan iets dat niet meer terug te vinden is zal wel niet gebeurd zijn. Ik zal me wel vergist hebben. “Weet je dat het toen nog heel gewoon was om mensen te horen vloeken in nummers? Ik zal eens wat nummers uit die periode laten horen…” Totdat blijkt dat alles keurig aangepast aan de tijd te is en gecensureerd te zijn.
Deze gedachtes zouden echt paranoïde zijn wanneer geen recente reeds bekende voorbeelden zijn. Amazon heeft echter verschillende boeken teruggetrokken en ook Apple is bekend om haar weigering en/of achteraf terugtrekken …
De interactie de je hebt in een band, waarbij de gitarist vraagt aan de drummer of deze niet net iets anders kan drummen, of de keyboard speler vraagt of de gitarist even stil kan blijven, of misschien zelf een ander rifje voorstelt. Ga je opnemen als band, krijg je te maken met extra mensen, die met een frisser gehoor luisteren naar de muziek, en ook in staat zijn om net dat beetje extra te doen om de muziek beter te maken. Dat is creatieve interactie gecombineerd met het streven naar perfectie in het eindproduct. Toch blijven veel bandjes in vrijblijvendheid hangen, ik vermoed door niet iemand aan te stellen die de eindverantwoordelijkheid neemt.Software maken is ook creatief samenspel. Een creatief bedrijf bij uitstek is Apple. Onlangs las ik een al veel eerder van bladwijzer voorzien interview met John Sculley, een oud CEO van Apple die vele jaren intensief met Steve Jobs heeft gewerkt (echt de moeite waard om volledig te lezen). Let op een paar belangrijke dingen: het core team…
Ervaren internetters hebben natuurlijk allang gezien dat aanbevelingen op grote webwinkels vaak best aardig werken. Maar het is toch wel vaak beperkt tot gerelateerde artikelen. Je wordt naar meer van hetzelfde geleid, in plaats van dat je iets aanbevolen krijgt dat echt past bij jou. Toch is ook dat laatste mogelijk, en niet eens per definitie beter dan wat je met zelf zoeken en zelf noteren voor elkaar krijgt (iets dat best een intensieve bezigheid is, al leer je er natuurlijk ook veel van).Het klinkt misschien ongelooflijk dat een automatisch systeem in staat is om jou aanbevelingen te doen die binnen jouw smaak vallen, maar het werkt wel degelijk.Ergens begin vorige week was ik aan de hand van speciale Lowlands playlists op playlistify en 3voor12 begonnen mijn must-listen bands aan het selecteren voor het Lowlands festival. Vandaag stuitte ik echter op een feature binnen Last.fm die dit voor mij tracht te doen. Al jaren gebruik ik de dienst om muziek die ik op mijn computer luis…
Een kleine inventarisatie met als vraag wat betekent het auteursrecht voor de muzikant? In dit korte artikel belicht ik hoe onze aankomende hit, Floccinaucinihilipilification, ons geen windeieren gaat leggen.
Noot achteraf: met nadruk wijs ik op de publicatiedatum van dit document. Hoewel het in hoofdlijnen nog steeds wel kan kloppen ben ik geen advocaat en zijn mijn ambities met betrekking tot geld verdienen met muziek enigszins bijgesteld.
De situatie Het product
Het product is een popnummer. De naam van het nummer is Floccinaucinihilipilification. De uitvoerders zijn gegroepeerd onder de naam Mulligrub Deluxe. De oorspronkelijke tekst, hoewel bewerkt na enige aan en opmerkingen, is afkomstig van mij. Tevens zijn de akkoorden van mijn hand. De eigenlijke muziek echter, bestaat uit meer dan enkel akkoorden, en is dan ook min of meer ontstaan tijdens de repetities.
Waarom beschermen?
Het antwoord op deze vraag dient geen toelichting, simpelweg omdat wi…
De ontwikkeling van elektronische muziek stroming is naar mijn idee uiterst interessant, omdat deze immer nog steeds gaande is. Stromingen als rock borduren steeds voort op instrumenten die al uit ontwikkeld zijn, als gitaar en drums. De expressiemethoden met deze instrument zijn echter al lang bekend, dit in tegenstelling tot elektronische muziekinstrumenten, die nog niet zo lang bestaan (begin van de vorige eeuw begon het een beetje), en waar nu nog geëxperimenteerd wordt met nieuwe gebruikersinterfaces die stuk voor stuk weer kunnen zorgen voor een geheel nieuwe manier van geluiden maken. En geluiden kunnen, in een geordende manier, leiden tot muziek.
Door gebruik te maken van elektronische muziekinstrumenten, kun je in principe alle geluiden die de bespeler wil krijgen maken. In principe zijn de grenzen onbeperkt.
De elektronische muziek is geen stijl die zich verzet, in de harde …
Iedereen heeft tegenwoordig een enorme playlist aan mp3tjes, oggjes of whatever. Vele uren, dagen, weken, luisterplezier. Allemaal nummers vers gedownload met eerst napster, toen musiccity, morpheus, kazaa of een gnutella based peer-to-peer programma, of misschien wel zelf geripped van eigen of geleende cd's. Losse nummers die, als zijnde achtergrond muziek worden gedraaid tijdens het zoeken/downloaden/rippen van nog meer loze losse muziek. Of ben je ook nog wel eens met school bezig toch tijdens werk voor school? Onzorgvuldig achter elkaar gezette nummers bepaald door de random getallen generator van de afspelende software. Afschuwelijk.
Zelf heb ik het ook gehad. Een enorme playlist, zeer gevarieerde albums. Dit mede te danken aan een niet kleine interesse in muziek, zich uitend in een grote diversiteit aan muziek. Muziek welke zich naadloos aan elkaar laat sluiten met de crossfader plugin die tegenwoordig standaard in mijn WinAMP zit gebakken. Shuffle aan, en de variatie is gr…
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .