Art is everything men made. Most of what we see is men made. But the art that typically makes it to our museums, stages and concert halls is the art that makes us wonder, rethink, that shocks and discomforts us, that stresses and distresses but also can heal and comfort, or just let us weep. There is no single definition.
The definition doesn't matter. Some functions may be more or less important to you as an observer. To me as someone who needs to be able to think creatively, the wondering, ever critiquing and chaos inflicting aspects of art are most important. Chaos often leads to new insights. And in music I enjoy the fact how it can give place to the emotions that I experience or have experienced and at other times it allows me to better understand emotions of others.
Venues give place to really sit down and rethink and absorb. But you can also immerse yourself in a movie or documentary or a record playing in your house. Although, like with relaxing at home versus going o…
I'm just a single person. A music listener and lover, for quite some time. What I was curious about is whether my actual spending on music had changed with the new online options offered these days, most notably since I started using the streaming service Spotify. Artists are complaining, and streaming companies trying to defend their position. So as a user of streaming services, can I still honestly say that I'm a music lover who supports the artists that make it? Luckily I have most of the data that I need to investigate it for myself.
I own about 150 CD's. It is not a lot, but looking around it seems above average (also compared to my parents collection of vinyl records from the past). I bought most of them between 2002 and 2012. So let's assume that I bought 15 CD's per year. I have no recollection of how much I spent on CD's, but I believe the €9,9…
Als ik door mijn CD collectie ga, een relikwie aan het worden, dan zie ik amper CD's waarin een vrouw zingt. Drie procent is misschien aan te merken als door vrouwen gemaakt. En dan tel ik ruim: Velvet Underground met Nico en Massive Attack tel ik ook mee. Maar als ik kijk naar m'n "mijn muziek"-mapje onder Spotify is het aandeel "vrouwenmuziek" vervijfvoudigd (15%). Ik ik naar de afgelopen drie maanden kijk op last FM is vier van de vijftien (27%(!)) meest gedraaide artiesten vrouwelijk. Ik hou blijkbaar van vrouwen (klopt :) ). Maar meer? Watskebeurd?
Het risico met een exercitie als deze, aangezien deze sowieso al gebaseerd is op sekse-onderscheidt, is dat het dan wellicht al snel gaat om de sexyness van het andere geslacht. Misschien speelt het mee, maar ik luister toch vooral met m'n oren (niet dat een mooie stem niet zeer verleidelijk kan zijn ;) (denkt: Yasmine Hamdan)). Ik ga m'n favorieten van de laatste tijd maar even kort bespreken, e…
Belangrijkste in het leven is muziek. Gelukkig werd ook dit jaar weer de nodige kwaliteit opgeleverd. Tussen de bedrijven (lees: Balkan-landen) door heb ik de beste albums van dit jaar op een rij kunnen zetten. De volgorde is willekeurig. Aangezien ik een uitstekende smaak heb is het natuurlijk belangrijk dit overzicht serieus te nemen.
Het duurde even voordat ik dit album door had; toegankelijk is dit album namelijk niet. Reden voor de hoge notatie is dan natuurlijk ook om enigszins elitair te kunnen doen. Maar het is een prachtig album dat soms neigt naar (modern) klassiek met tegendraadse ritmes, dan weer meer lijkt op Radiohead, dan weer Dead Can Dance… En het verschijnt in dit overzicht ondanks strafpunten voor het ontbreken van gitaren!
Nick Cave bewees dit jaar dat je ook als je oud bent geweldige albums kunt opleveren. Helaas niet live kunnen meemaken, maar het album ze…
En waarom gaan we vrijdag naar crossing border in Enschede? Drie tips voor de vrijdag.
Gisteren schreef ik drie redenen waarom je vanavond naar crossing border in Enschede zou moeten gaan. Nu nog even drie tips waarom je morgen als muziekliefhebber naar crossing border zou moeten gaan.
Staat bij mij echt bovenaan het lijstje. Het laatste album is wellicht niet het meest gemakkelijke, maar hij groeit en het album Field of Reeds is dan ook hard op weg om door mij het besta album van 2013 genoemd te worden (en ik ben mie toch een autoriteit!). Niet te missen dus!
Grrrr. overlap met These New Puritans! Al is de stijl niet echt vernieuwend (enigszins stoere (gitaarspelende) vrouwen liedjes), het is wel goed ([ik vond het eigenlijk sterk lijken op het 10 jaar oude en Nederlandse(!) Solex](https://twitter.co…
Drie redenen om donderdag (morgen) naar Crossing Border in Enschede te gaan (voor muziekliefhebbers)
Maakte Matthew Houck eerder meer trage low-fi muziek met een snik, op z'n laatste CD Muchacho horen we meer electronische drums en synthesizers. Samen met de amerikaanse folky samenzang maakt dat een bijzonder mooie combinatie.
Al vaker in de buurt geweest (in het beter geprogrammeerde podium van Twente, de metropool), maar nu dus ook in Enschede: The Villagers. Overtuigende muzikant die je echt wel aangrijpt, zeker live. Het laatste album knarst het ook nog even net wat meer waardoor zij die allergisch zijn voor het zien van een zoveelste singer songwriter met band ook een fijn concert kunnen beleven.
De derde keuze voor donderdag is wat lastig, door mijn gebrek aan kennis. Maar ik ga voor het wat experimentele / grappige GaBlé. Grappige muziek is altij…
Ik weet niet hoe het met jullie zat vroeger, maar ik kon mijn moeder behoorlijk sacherijnig maken door te zeuren over haar waanzinnig slechte muziekkeuzes. Als puberjoch zat ik mij toen in m'n eentje op te winden over de ranzigheden die zij toestond om over de luidsprekers in ons huis te laten gaan (echt Frits van Egters-gedrag zeg maar).
Fast forward naar nu. Nu heb je nog steeds ranzigheden: zie het koningslied. Maar nu heb je ook Twitter. Iedereen die z'n gal wil spugen doet dat nu. Maar zou dit dan effect kunnen hebben? En zo ja, wat is dan het effect?
Vroeger stond ik alleen en kon ik net zo lang tegen mijn moeder gaan schreeuwen dat ze de single van het koningslied echt niet in huis had moeten halen. Ik hoop graag dat ze zich nu wel van te voren bedenkt en realiseert dat het gewoon écht beroerd is. Het is namelijk echt niet alleen haar zoon, maar heeul veeeul twitteraars die vertellen dat het slecht is, zoveel dat [het nieu…
Ongeveer één maand geleden schreef ik, geplaatst onder media, radio, uitzendinggemist, consument, spotify, rdio & deezer, een artikel over niet interactieve vormen van media beleven en nu geef ik er een klein gevolg aan. Eigenlijk heb ik een, zoals ieder 'intelligent' persoon (onlangs geleerd dat je zoiets een humble brag noemt…), een haat/liefde verhouding met lijstjes. Hoe dan ook…
Het internet is soms chaos. Lijstjes kunnen helpen om met die chaos om te gaan en helpen de zin van de onzin te scheiden. Vandaag dus een eenvoudig overzicht van mijn huidige lijst met favoriete streaming (niet interactieve dus ;) ) radiostations:
Soms draaien ze wat mij betreft te veel Jaeezz achter elkaar, maar overall zeer goed met in de playlist zaken als …
Recently someone showed me a movie of the MorphWiz, a to be released app by Dream Theater1 musician Jordan Rudess. First impression: cool. Second impression, nice. Third impression…
I browsed some of the other movies displayed in the context of that movie and found another video by the same Jordan Rudess playing the Harpejji. And suddenly the app turns out to be a boring replica of the original:
Technologists are often biased towards technological solutions. Of course the cool thing about the instrument being an app is that you can use the device for something else as well (“you know that the iPad is also a mobile recording studio!”)… but I'm sceptical towards the idea that a two dimensional touch screen with some motion controllers can ever replace a real multi string instrument.
When playin…
Ervaren internetters hebben natuurlijk allang gezien dat aanbevelingen op grote webwinkels vaak best aardig werken. Maar het is toch wel vaak beperkt tot gerelateerde artikelen. Je wordt naar meer van hetzelfde geleid, in plaats van dat je iets aanbevolen krijgt dat echt past bij jou. Toch is ook dat laatste mogelijk, en niet eens per definitie beter dan wat je met zelf zoeken en zelf noteren voor elkaar krijgt (iets dat best een intensieve bezigheid is, al leer je er natuurlijk ook veel van).Het klinkt misschien ongelooflijk dat een automatisch systeem in staat is om jou aanbevelingen te doen die binnen jouw smaak vallen, maar het werkt wel degelijk.Ergens begin vorige week was ik aan de hand van speciale Lowlands playlists op playlistify en 3voor12 begonnen mijn must-listen bands aan het selecteren voor het Lowlands festival. Vandaag stuitte ik echter op een feature binnen Last.fm die dit voor mij tracht te doen. Al jaren gebruik ik de dienst om muziek die ik op mijn computer luis…
Note: My ticket was sponsered by The Bean Machine I'm working for. Thank you!SoundCloudThe best talk of the day. Free is not important. Its about the bulb, not about the light. What happens around something is interesting. Any sufficiently interesting content is indistinguishable from cnotent. Kelly defines things that add value to something free. Context can 'make' (or the lack of context can probably break, ed.) the music. Relevance is defining the personal quality of music. The block buster approach doesn't work as well anymore. New schemes of music publishing arise. Use other people to help and promote your music, involve users in creation. Build relationships. Allow them, at a premium price, get additional material (e.g. multitrack version). SoundCloud makes it more accessible.3voor12Cool concept from 3voor12: FIY, film it yourself. Concert registrations done by combining video recordings from many.iMeemChaotic talk. API's, talk about the product, all mi…
fjord is de naam van de band waar ik gitarist, keyboard bespeler en soms ook zanger van was. was, omdat de band helaas niet meer bestaat. Het nalatenschap van de band, die verder ondermeer bestaat uit een drummer, een bassist en een saxofoon speelster (die ook zingt) en een fluitist (over het algemeen ook de lead zanger), is echter nog steeds toegankelijk op de website.Naast het feit dat ik met de band muziek maakte heb ik ook de website onderhouden en grotendeels het artwork voor de CD ontworpen (in samenwerking natuurlijk met de overige leden).
Iedereen heeft tegenwoordig een enorme playlist aan mp3tjes, oggjes of whatever. Vele uren, dagen, weken, luisterplezier. Allemaal nummers vers gedownload met eerst napster, toen musiccity, morpheus, kazaa of een gnutella based peer-to-peer programma, of misschien wel zelf geripped van eigen of geleende cd's. Losse nummers die, als zijnde achtergrond muziek worden gedraaid tijdens het zoeken/downloaden/rippen van nog meer loze losse muziek. Of ben je ook nog wel eens met school bezig toch tijdens werk voor school? Onzorgvuldig achter elkaar gezette nummers bepaald door de random getallen generator van de afspelende software. Afschuwelijk.
Zelf heb ik het ook gehad. Een enorme playlist, zeer gevarieerde albums. Dit mede te danken aan een niet kleine interesse in muziek, zich uitend in een grote diversiteit aan muziek. Muziek welke zich naadloos aan elkaar laat sluiten met de crossfader plugin die tegenwoordig standaard in mijn WinAMP zit gebakken. Shuffle aan, en de variatie is gr…
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .