Blader door een blaadje voor ondernemers en er staan advertenties in van bedrijven die ERP systemen aan de man brengen. ERP systemen, in goed Nederlands: enterprise resource planning. Mooi natuurlijk dat dat kan, maar is het voor een klein bedrijf nu wel echt een voordeel? Zit je als kleine organisatie niet straks gewoon met een complex en ongebruiksvriendelijk systeem waarbij alles weliswaar digitaal en centraal is opgeslagen, maar de productiviteit niet positief wordt beïnvloed? In dit artikel ga ik in op de gebruiksvriendelijkheid van ERP systemen, en waarom het zo belangrijk is om daar op te letten.
Deze post is een vervolg op een alweer drie jaar oude post over ERP, MKB en nut).
Redenen om een ERP systeem te installeren zijn allereerst het verbeteren van de efficiëntie, ten tweede betere integratie tussen systemen en afdelingen en ten derde het reduceren van risico door verminderde fouten en het bieden van actuele overzichten (Oliver & Romm, 2000). Redenen om bestaande systemen te verbeten zijn vaak om nog hogere performance te bereiken, en niet alleen risico te mijden, maar ook te komen tot nieuwe inzichten over hoe de organisatie draait en wellicht beter kan draaien.
Connecting silos shouldn’t be a struggle (image from expertinfantry (CC-BY licence))
Door betere integratie hoeft er minder opnieuw ingetypt te worden. Verder zijn oudere systemen soms dermate lastig te onderhouden, dat ze een serieuze bedreiging vormen op de lange termijn. Waar men normaliter op dient te letten bij de implementatie van een ERP pakket zijn: flexibiliteit, gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid, werkwijze en mogelijkheden tot integratie. In typische ERP trajecten maken de kosten van de software zelf slechts een klein onderdeel uit van de totale kosten. De software is slechts een zesde. Vaak dient er een zelfde bedrag voor hardware gereserveerd te worden, en eenzelfde voor personeel (training en onderhoud). Implementatie kost echter bijna 2derde van het budget (Oliver & Romm, 2000)
Een groot probleem met ERP is de gebruikerservaring die tegen valt (Oja & Lucas, 2010). Calisir & Calisir (2004) benadrukt dat de ervaring afhangt van diverse zaken. De waargenomen gebruiksvriendelijkheid (“perceived ease of use”), de mogelijkheden van het systeem (“system capability”) en de hoeveelheid begeleiding (“user guidance”) beïnvloeden sterk het idee van nuttigheid (“perceived userfulness”). Samen met hoe goed het systeem zelfverklarend is (“learnability”) zijn deze aspecten belangrijk voor de tevredenheid. De leerbaarheid is ook te beïnvloeden door goede instructies door begeleiding. Toch is in de interface veel te doen. Menu structuren zijn diep, veel schermen voegen weinig toe, met uitzondering verwarring. Aan de andere kant suggereren ze dat meer sneltoetsen geavanceerde gebruikers zou kunnen helpen.
Oja & Lucas (2010) concentreerden zich op de typische problemen die gebruikers tegenkomen. Bij hun onderzoek moesten gebruikers zelf ten tijde van gebruik melding maken van gebruiksvriendelijkheidsproblemen. Ook achteraf werd er in dit geval teruggekeken. Dit resulteerde in een herkenbaar lijstje van typische problemen:
De kosten van slecht ontworpen software zijn erg hoog (Gilbert, 2003). Vaak worden bedrijven gedwongen om tienduizenden euro’s te investeren in extra training die niet gebudgetteerd was. En zelfs dan, een slechte interface kan de productiviteit van werknemers ook verstoren, en in het ergste geval kan het er toe leiden dat werknemers de software simpelweg naast hun neerleggen en over gaan op andere ad hoc manieren. Gilbert wijst er op dat veel software makers weinig aandacht hebben voor gebruiksvriendelijkheid, omdat juist de trainingsprogramma’s zo’n belangrijk onderdeel vormen van hun inkomen (en is het niet aan de gebruikerskant, dan is het wel aan de implementatiekant).
Vond je dit leuk, volg me op Mastodon, voeg die RSS, euh ATOM feed toe aan je feedreader, of schrijf je hieronder in op mijn nieuwsbrief.
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .