Waarom gaat de ERP installatie vaak mis?

Hoewel hierover veel geschreven is, is volgens Herb Krasner (2000) het grootste probleem dat de projecten veelal te groot en complex opgezet zijn. Hierdoor is het vaak onduidelijk of men bezig is met implementatie van software of het herinrichten van het bedrijfsproces. Terwijl volgens Krasner de meeste studies indertijd waren gericht op managementproblemen (denk aan o.a. beperkte integratie van de planning, slechte communicatie tussen mensen, een gebrek aan een formeel besluitsprocedure, een gebrek aan goede testcriteria en het negeren van eerder geleerde lessen uit eerdere implementaties) is het de vraag hoe deze management problemen voorkomen konden. Voor de hand liggende oplossingen zijn focus, teamwork, heldere scope, duidelijke business case, goede planning van training & support, waar mogelijk bestaande software slim aan te passen, een goede architectuur, doordacht pr…

Ga verder met lezen en/of reageer...

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.

ERP systemen en gebruiksvriendelijkheid

Blader door een blaadje voor ondernemers en er staan advertenties in van bedrijven die ERP systemen aan de man brengen. ERP systemen, in goed Nederlands: enterprise resource planning. Mooi natuurlijk dat dat kan, maar is het voor een klein bedrijf nu wel echt een voordeel? Zit je als kleine organisatie niet straks gewoon met een complex en ongebruiksvriendelijk systeem waarbij alles weliswaar digitaal en centraal is opgeslagen, maar de productiviteit niet positief wordt beïnvloed? In dit artikel ga ik in op de gebruiksvriendelijkheid van ERP systemen, en waarom het zo belangrijk is om daar op te letten.

Deze post is een vervolg op een alweer drie jaar oude post over ERP, MKB en nut).

Redenen om een ERP systeem te installeren zijn allereerst het verbeteren van de efficiëntie, ten tweede betere integratie tussen systemen en afdelingen en ten derde het reduceren van risico door verminderde fouten en het bieden van actuele overzich…

Ga verder met lezen en/of reageer...

Nieuwspraak

Doe mij maar een zure appel. Gisteren in de krant (NRC, Media, p. 36-37):

> “Spontaan? Ben je gek. Ik gooi er een filter overheen. Niks is toeval.” Er zijn regels: geen politiek, geen religie en geen “hete hangijzers”, zoals borstvoeding. “Ik vermijd de dingen waar mensen zich over kunnen opwinden.” Vervolgens sneuvelt alle “negativiteit”, de “kwaadsprekerij” en “groot leed”. Wat overblijft? Iets waar mensen blij van worden.

Ik ben natuurlijk niet de doelgroep van het vrouwenblog van Octavie Wolters. En ook ik vertel niet alles. En ook ik deel ons keuterboertjesgedrag zo af en toe. Maar aaaargh, wat kan ik mij opwinden - en dat zou ik natuurlijk niet moeten doen - over zulke uitspraken.

Nieuwe kippen

Er ontstaat een gebrek aan negativiteit in de wereld. Kinderen in derde wereld landen zijn best gelukkig, ze moeten alleen nog maar …

Ga verder met lezen en/of reageer...

Oplossingen die wel werken zijn veiliger.

Waar vroeger de gaafste machine’s bij professionele instellingen stonden staan deze nu bij de mensen thuis. ‘Het werk’ kan inmiddels gedaan worden op machine’s met de kracht van misschien wel 10 jaar terug. En ondertussen dendert de trein die voldoet aan Moore's law voort: snellere en krachtige machine’s voor minder geld. Consumenten blijven wel doorkopen en inmiddels zijn thuis apparaten waar menig bedrijf… nee ze zijn niet jaloers, de bedrijven zijn inmiddels trots op hun super-beheersbare systemen. Dat ze qua gebruiksvriendelijkheid ook in eind jaren 90 zijn blijven steken doet daar niets aan af. Of wel?

Het is een trend die lijkt te breken. De jongeren nemen gewoon hun betere en slimmere ‘telefoons’ mee, met betere kalender en e-mail functionaliteit dan de standaard telefoons die ze uitgereikt krijgen. Vervolgens worden deze naar wens aangevuld met vele extra communicatiekanalen die hen in staat stelt hun werk sneller gedaan te krijgen. Het is jammer dat sommige instelling…

Ga verder met lezen en/of reageer...

MKB, ERP en NUT

Een artikel, bijna 8 jaren geleden geplaatst onder , , , , , , , , , & .

Blader door een blaadje voor ondernemers en er staan advertenties in van bedrijven die ERP systemen aan de man brengen. ERP systemen, in goed Nederlands: enterprise resource planning. Mooi natuurlijk dat dat kan, maar heb je daar als klein bedrijf nu ook wat aan?

Even in het kort, waarvoor zijn er eigenlijk ERP systemen? Het stelt het management binnen een bedrijf/organisatie (enterprise) in staat om te sturen (planning) op vraag en aanbod (resources) binnen een bedrijf. Door te weten wat waar speelt kunnen kosten gemakkelijker in kaart worden gebracht, kunnen vertragingen in de organisatie gemakkelijk worden herkend, etc.

Maar veel van die informatie heb je natuurlijk allang zelf binnen handbereik: de werknemers zijn te overzien doordat je een goede plek hebt binnen het bedrijf. En toch zit je soms te spelen met een spreadsheet programma, wat te rekenen met kosten. Kunnen ze om laag? Ben ik te duur? Maar mijn winst dan? Waar is iedereen mee bezig? Kan het niet efficiënter? W…

Ga verder met lezen en/of reageer...

Overautomatisering

Een artikel, bijna 8 jaren geleden geplaatst onder , , , , , , , , , & .

Alles kan geautomatiseerd worden. Het management kan bijna naar huis gestuurd worden. Een directeur of financial controller van een bedrijf hoeft slechts te kijken naar de getalletjes die automatisch worden gedestilleerd uit het proces waar overal gemeten wordt: meten is immers weten. Maar wordt alles wel gemeten dat er toe doet? Veel geïntegreerde ERP/CRM/financieel-oplossingen schermen met enorme kosten reducties, maar is dat op de langere termijn ook het geval? Wanneer de bandbreedte van interne communicatie wordt versmalt tot slechts de bytes die uren representeren met wat meta-data, hoe krijgt u dan te horen hoe de markt langzaam kritischer wordt ten aanzien van het aanbod van uw organisatie? Of kan dit wel ‘opgelost’ worden door een extern bureau die deze kennis, die al lang in de organisatie zelf zit, gaat opschrijven?Ik ontken niet dat het waardevol is om controle te hebben over wat er gebeurd. Meten is in ieder geval weten wat er gemeten wordt, en dat kan een zeer grote ver…

Ga verder met lezen en/of reageer...

Wie of wat is murb eigenlijk

Een artikel, bijna 8 jaren geleden geplaatst onder , , , , , , , , , & .

Je kunt een persoon natuurlijk beschrijven aan de hand van de dingen die hij of zij gedaan heeft. Dat deze heeft gestudeerd aan de universiteit (voor mij de TU/e), welke studierichting (mens-machine interactie), welke hogeschool daar misschien aan vooraf is gegaan (zowel Saxion Hogeschool in Enschede als de HKU in Hilversum), en wat de werkervaring is (o.a. Philips Research, The Bean Machine, ING, PostNL, KNMI en diverse kleinere organisaties), maar ik denk dat het interessanter is om te vertellen over de beweegredenen. En waarvoor je staat.Techniek kan veel moois bieden, maar kan het leven ook minder leuk maken. Saaier. Frustrerender. Minder tastbaar. Techniek is nooit  bedacht om saaier en frustrerender werk te bewerkstelligen, maar dat is helaas wel het gevolg van minder doordachte implementaties. Het kan zoveel beter.Ik ben primair geinteresseerd in het realiseren van gebruiksvriendelijke oplossingen. Daarom heb ik mij verdiept in hoe mensen met computers omgaan en hoe mens…

Ga verder met lezen en/of reageer...

murb blog