Al zoekende naar een goede illustratie van wat ‘Usage creep’ nu is kwam ik op usage creep bij Tasers. Tasers zijn geen pistolen, maar ook geen pepperspray. Waar Tasers eerst bedoeld waren als alternatief voor pistolen, met als voordeel een verminderd risico is op een dodelijke afloop, werden Tasers steeds vaker gebruikt in situaties waar Pepperspray afdoende zou zijn geweest. Met als pijnlijke bijkomstigheid dat tasers niet zó onschuldig zijn.
Wanneer nieuwe middelen worden geïntroduceerd om een bepaald doel te bereiken of probleem op te lossen komt het vaak voor dat deze middelen ook gebruikt worden voor andere zaken. Andere zaken die dan (ineens) binnen bereik liggen. Een arrestatie waarbij je als politieagent toch fysieke inspanning bij nodig hebt wordt ineens gemakkelijk met behulp van een Ta…
Als alle webwinkels op hetzelfde script/software gebaseerd zijn, werken ze ook allemaal hetzelfde. Enerzijds misschien de droom van iemand die zich druk maakt over de gebruiksvriendelijkheid, anderzijds is de versaaiing van het online e-commerce landschap…
Als alle bedrijven hetzelfde, of een gelijkend, CRM pakket gebruiken… hoe echt verrassend kun je dan je klant nog benaderen?
Als alle bedrijven dezelfde proceswork-flows implementeren, hoeveel klantgerichter kun je dan nog worden dan je concurrentie?
Daarom is maatwerk zo verkeerd nog niet.
Alles kan geautomatiseerd worden. Het management kan bijna naar huis gestuurd worden. Een directeur of financial controller van een bedrijf hoeft slechts te kijken naar de getalletjes die automatisch worden gedestilleerd uit het proces waar overal gemeten wordt: meten is immers weten. Maar wordt alles wel gemeten dat er toe doet? Veel geïntegreerde ERP/CRM/financieel-oplossingen schermen met enorme kosten reducties, maar is dat op de langere termijn ook het geval? Wanneer de bandbreedte van interne communicatie wordt versmalt tot slechts de bytes die uren representeren met wat meta-data, hoe krijgt u dan te horen hoe de markt langzaam kritischer wordt ten aanzien van het aanbod van uw organisatie? Of kan dit wel ‘opgelost’ worden door een extern bureau die deze kennis, die al lang in de organisatie zelf zit, gaat opschrijven?Ik ontken niet dat het waardevol is om controle te hebben over wat er gebeurd. Meten is in ieder geval weten wat er gemeten wordt, en dat kan een zeer grote ver…
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .