Is maatwerk te duur?

An article, posted 7 months ago filed in , & .
Is maatwerk te duur?

Definieer maatwerk: Iets op maat gemaakt, of met de hand gemaakt speciaal voor jou? Of is het iets dat precies past, ongeacht hoe het gemaakt is?

De massa wil geen maatwerk om het maatwerk, de meeste mensen zullen blij zijn met iets dat (heel) goed past. Confectie van een goed merk kan heel goed passen, en wellicht nagenoeg perfect na wat kleine aanpassingen. Écht onderscheidend kan confectie als serieproduct moeilijk zijn, maar het is daarentegen niet alléén het pak dat de man of vrouw maakt. Er zijn nog schoenen, een blouse, de wijze waarop hij of zij het haar draagt. Het is het samenspel.

De samenhang van verschillende onderdelen maakt ook het bedrijf. Maatwerk om het maatwerk is bijna altijd te duur wanneer het helemaal speciaal met de hand gemaakt voor jou. Maar wat verkocht wordt als maatwerk-software in de IT wereld is eigenlijk nooit volledig met de hand gemaakt.

Maar besef ook dat zelfs dat dure atelier niet de stof zelf weeft. Om de lagere budgetten te bedienen h…

Continue reading...

Niet hier uitgevonden

An article, posted more than one year ago filed in , , , , , , & .

Op m’n verzoek om vooral met vragen te komen in mijn kortgeleden begonnen mailinglijst hierbij een antwoord op een lezersvraag:

> “Ben ook wel benieuwd waarom je gekozen hebt voor het hosten van een eigen mailinglist vs de beschikbare saas oplossingen als mailchimp e.d.”

Het bouwen van je eigen mailing-systeem heeft trekken van het “Not invented here”-syndroom. En ja: ik had deze mailing heel erg gemakkelijk met iets als MailChimp kunnen sturen. MailChimp zou bij de omvang van deze mailinglist gratis zijn, leuke statistieken geven, een grafische editor geven en waarschijnlijk was m'n fout waarin iedereen bij de eerste verzending ‘Rick’ werd genoemd niet voorgekomen. "Niet hier uitgevonden" is dus een hele domme reden om iets niet te gebruiken, maar waarom dan toch eigen mailinglist-tool maken?

Foto door [Kelly Sikkema](https://unsplash.com/photos/r077pfFsdaU?utm_source=unsplash&utm_medium=referral&utm_content=creditC…

Continue reading...

Maatwerk gebruikerservaringen

An article, posted more than 7 years ago filed in , , , , , , & .

Als alle webwinkels op hetzelfde script/software gebaseerd zijn, werken ze ook allemaal hetzelfde. Enerzijds misschien de droom van iemand die zich druk maakt over de gebruiksvriendelijkheid, anderzijds is de versaaiing van het online e-commerce landschap…

Als alle bedrijven hetzelfde, of een gelijkend, CRM pakket gebruiken… hoe echt verrassend kun je dan je klant nog benaderen?

Als alle bedrijven dezelfde proceswork-flows implementeren, hoeveel klantgerichter kun je dan nog worden dan je concurrentie?

Daarom is maatwerk zo verkeerd nog niet.

Continue reading...

murb blog