Prometheus for slow stats

An article, posted 6 months ago filed in , , , , , , , & .

Prometheus is a statistics collecting tool that originated from SoundCloud. Designed to be used in high performance environments, it is build to be blazingly fast. Hence, the client typically is expected to be blazingly fast as well, gathering and presenting data within nanoseconds. For Ruby on Rails applications however this has lead to an unresolved issue with the Prometheus ruby-client when the same application is forked (typical for Puma, Passenger and other popular ruby-servers). The Prometheus client collects data within its own fork before serving it to the exporter endpoint. This can or cannot be a problem. When you measuring response times, running averages from a random fork may be good enough. However, when you're also counting data over time you're having separate counters in …

Continue reading...

Overautomatisering

An article, posted more than 8 years ago filed in , , , , , , , , , & .

Alles kan geautomatiseerd worden. Het management kan bijna naar huis gestuurd worden. Een directeur of financial controller van een bedrijf hoeft slechts te kijken naar de getalletjes die automatisch worden gedestilleerd uit het proces waar overal gemeten wordt: meten is immers weten. Maar wordt alles wel gemeten dat er toe doet? Veel geïntegreerde ERP/CRM/financieel-oplossingen schermen met enorme kosten reducties, maar is dat op de langere termijn ook het geval? Wanneer de bandbreedte van interne communicatie wordt versmalt tot slechts de bytes die uren representeren met wat meta-data, hoe krijgt u dan te horen hoe de markt langzaam kritischer wordt ten aanzien van het aanbod van uw organisatie? Of kan dit wel ‘opgelost’ worden door een extern bureau die deze kennis, die al lang in de organisatie zelf zit, gaat opschrijven?Ik ontken niet dat het waardevol is om controle te hebben over wat er gebeurd. Meten is in ieder geval weten wat er gemeten wordt, en dat kan een zeer grote ver…

Continue reading...

Management management

An article, posted more than 9 years ago filed in , , , , & .

Op verzoek van een klant heb ik onlangs moeten werken met een vooraf, door de klant bepaald, content management systeem (CMS). Veel ervaring met 'grote' CMS'en had ik eerlijk gezegd niet, dus het leek mij ook wel weer interessant om het uit te proberen. Het gaat in dit geval om een middelgroot bedrijf waar ongeveer 100 medewerkers in dienst zijn. Het CMS dat zij graag geïmplementeerd zagen was Drupal. Blijkens de keuze van het Witte huis voor dit CMS, waarschijnlijk toch geen slecht CMS. Hoe dan ook, mijn ervaring met het Drupal CMS bleek een grote reclame stunt te zijn voor simpelere CMS'en. Nu ben ik al een week bezig met inrichten, om de defaults goed te krijgen. Maar waarom toch? Waarom zijn heeft het systeem niet gewoon goede defaults? En nee, ik zou dit betoog hier niet schrijven wanneer er geen idee bestaat van wat goed is.Het web is gebouwd op simpele technieken, die samen overigens erg complexe gehelen kunnen vormen. Maar in essentie is de techniek…

Continue reading...

murb blog