Hoe lang kunnen mensen nog gedwongen worden om gebruik te maken van slechte producten? Hoe lang mag techniek ons nog in de weg zitten? Hoe lang nog moeten werknemers gedwongen worden om gebruik te maken van software waar ze liever niet mee zouden werken.
Dankzij techniek is er zoveel veranderd in het leven van mensen. Natuurlijk is er veel te danken, in positieve zin, aan techniek. We kunnen sneller communiceren, gegevens uitwisselen, documenten doorzoeken. Maar voor veel werknemers is dit enkel theorie, want zij moeten dagelijks nog werken met apparaten die onlogisch werken, ongemakkelijk werken, frustrerend zijn, instabiel zijn. Zelfs vandaag de dag nog zijn er bedrijven die het durven 'oplossingen' te leveren die het werk moeilijker maken voor grote groepen mensen.
Waarom? Waarom wordt er bij de introductie van nog zo veel software geen rekening gehouden met alle betrokkenen? Waarom hoor ik dagelijks nog mensen klagen over falende kassa's, irritante e-mail systemen, zeer be…
Ongeveer 10 maanden geleden had ik graag 's avonds aanwezig willen zijn bij 'De impact van Social Media' dat toen in Sciencecafé Enschede plaats heeft gevonden. Omdat ik er niet op tijd vanaf wist, en ik die dag de plannen niet meer kon veranderen, vroeg ik mij af hoe ik er toch eerder achter had kunnen komen dat dit plaats zou gaan vinden. Het antwoord was niet bevredigend: ik zou de website kunnen checken of hun tweets in de gaten kunnen gaan houden. Fijn. Dat betekend dus dat je continue danwel je Twitter stream in de gaten moet houden, danwel alle agenda's overal op het web moet blijven houden. Of in-crowd moeten zijn.
“Als ik toch die interessante aankondigingen op een presenteerblaadje kon krijgen…” Veel dingen komen voort uit de wens om lui te zijn, en zo is het dus ook gegaan met MeetCal: tweet die meet en zet het op de kalender.
We houden allemaal van features, nietwaar? Als we iets met veel features hebben kunnen we veel. En daar hebben we wat aan. Of toch niet?Heb je echt iets aan grafieken in je order beheer programma? Of was een samenvattende statistiek net zo gemakkelijk? Mensen zouden vaker moeten roepen “Het is een bug, geen feature!” (in plaats van “Het is een feature, geen bug!”). Al die ruimte die bijvoorbeeld een onnodige grafiek inneemt, maakt het hebben van een overzicht over wat echt belangrijk is moeilijker (niet dat grafieken per definitie verkeerd zijn overigens). Misschien iets om in het achterhoofd te houden wanneer je weer kiest voor de oplossing met de meeste features… je weet toch immers nooit wanneer die misschien toch van pas komen? Inderdaad, maar je weet wel dat tot die tijd die features je waarschijnlijk in de weg zullen zitten.
Mensen vragen mij wel eens wat ik doe. Zo’n gesprek loopt vaak uit in
schaamte weglachende opmerkingen over dat zij ook zo veel moeite hebben
met het gebruiken van de nieuwe apparatuur (veelal oudere mensen),
waarop ik gelijk op kan reageren dat dat nou precies is waar ik mijn
bijdrage denk te kunnen leveren. Jongere mensen reageren vaak zo van,
uhuh… (ze zijn immers alleswetend) en beginnen over coole gadgets,
waarna ze in de loop van het gesprek er ook achter komen dat de techniek
toch eigenlijk niet zo werkt zoals ze wilden dat die zou werken.
Techniek frustreert toch nog steeds te vaak. En dan kan dat ene apparaat
wel perfect werken, toch moet er vaak ook informatie van het ene
apparaat (lees ook b.v. software) naar het andere apparaat. En daar gaat
het, ondanks dat we in dit moderne leven zo vaak informatie
uitwisselen, nog vaak mis.Dus. Wat kan ik voor uw organisatie betekenen? Wel, volgens mij kan
een bedrijf op de lange termijn alleen maar succes…
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .