Laat je niet verleiden

Een artikel, bijna 10 jaren geleden geplaatst onder user experience, ux, staatsloterij, PostcodeLoterij, postcode & belasting.
Laat je niet verleiden

Gekscherend heb ik loterijen ook wel eens belasting op domheid genoemd. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen. En daarom moet het voorkomen worden. Loterijen zijn niet veel anders dan oplichtingsmachines die verleiding gebruiken als dark pattern. In dit stukje reken ik het een en ander op biervilt-niveau.

Stel, je koopt een lot van de postcode loterij voor €12,50 (bron postcodeloterijsite, op 26 januari 2015). Ongeveer 35% hiervan wordt uitgekeerd (zo'n 50% gaat naar goede doelen, en de overige 15% is voor de organisatie; bron). Gemiddeld verlies je per lot dus €8,13 (waarvan, het mag gezegd worden, ongeveer €6,25 naar goede doelen gaat en €1,88 naar feestjes, directie, medewerkers automatiseerders en indirect de staat (loonbelasting e.d.)).

De beperking op het verlies van de volledige €12,50 per lot is echter bij de deze en andere niet-staatsloterij-loterijen veelal niet 100% van jou. In Nederlan…

Ga verder met lezen en/of reageer...

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.

murb blog