Laat je niet verleiden

An article, posted about 9 years ago filed in user experience, ux, staatsloterij, PostcodeLoterij, postcode & belasting.
Laat je niet verleiden

Gekscherend heb ik loterijen ook wel eens belasting op domheid genoemd. Ik vind dat eigenlijk niet kunnen. En daarom moet het voorkomen worden. Loterijen zijn niet veel anders dan oplichtingsmachines die verleiding gebruiken als dark pattern. In dit stukje reken ik het een en ander op biervilt-niveau.

Stel, je koopt een lot van de postcode loterij voor €12,50 (bron postcodeloterijsite, op 26 januari 2015). Ongeveer 35% hiervan wordt uitgekeerd (zo'n 50% gaat naar goede doelen, en de overige 15% is voor de organisatie; bron). Gemiddeld verlies je per lot dus €8,13 (waarvan, het mag gezegd worden, ongeveer €6,25 naar goede doelen gaat en €1,88 naar feestjes, directie, medewerkers automatiseerders en indirect de staat (loonbelasting e.d.)).

De beperking op het verlies van de volledige €12,50 per lot is echter bij de deze en andere niet-staatsloterij-loterijen veelal niet 100% van jou. In Nederlan…

Continue reading...

murb blog