Aan de ene kant ben ik dankbaar voor mijn wetenschappelijke opleiding. Ik heb veel geleerd en denk dat ik sindsdien beter in staat ben problemen snel in kaart te brengen. Maar de druk om objectief te blijven kijken heeft echter een vreemde druk met zich meegebracht die mijn creativiteit lijkt te ondermijnen. Continu wil ik voorbereid zijn op commentaar van anderen, wil ik alles wat ik zeg kunnen onderbouwen. In de eerste plaats wordt het verhaal er al snel saai door, aan ten tweede is dat vaak helemaal niet wat toehoorders verwachten.
Onmiskenbaar heeft de wetenschappelijke methode veel voortgebracht en zal deze ook veel voortbrengen. Maar het vereist minutieus en nauwkeurig onderzoek. In mijn vakgebied is dat minutieus en nauwkeurig onderzoek van interacties tussen mens en machines. Na tig experimenten, van grotere en kleinere schaal, smachtende naar significantie, maar met veelal teleurstellend resultaat (als wetenschapper in opleiding wil je immers het liefst verschillen a…
Een verspilling van tijd, dat is het verzamelen van statistieken veelal. Met statistieken kun je niets minder dan signaleren. Maar statistieken worden op het web vaak gehaald uit data die veel ruis bevat. Een echt signaal herkennen en deze juist interpreteren is lastig, als niet onmogelijk. Laat staan dat je er iets mee kunt.Belangrijk bij statistieken is dat je weet wat je meet. Maar wat heb je aan paginabezoeken, leestijden, herkomst, of zelfs doorklikpaden? Misschien het stillen van je eigen nieuwsgierigheid. In plaats van te staren naar data zou je echter zelf ook kritisch kunnen kijken naar je site, alsof je zelf een 'klant' bent (of je vraagt het hen gewoon).Feedback is het enige dat telt: een positieve interactie in de vorm van een aankoop, een bericht in het commentaar, een bericht in je mailbox of ergens anders online, of offline… en dat hoef je niet te meten, slechts te horen.Als je ontevreden bent over de feedback, kun je deze gebruiken (misschien door expliciet er om t…
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .