Internet geeft je het gevoel dat je alles alleen kunt doen. Alles kunt weten. En het anders wel snel te weten kunt komen. En toch. Tijdens mijn opleiding zei een docent een keer tegen mij: als je het niet mondeling zonder hulpmiddelen weet te verwoorden dan beheers je het ook niet echt. Hoewel het een omdraaiing is van oorzaak en gevolg, lijkt er wel een kern van waarheid in te zitten. Internet daagt je dan ook weinig uit om daadwerkelijk eens jezelf te testen: weet je het wel écht?
Onlangs las ik het boek Moonwalking With Einstein (van Joshua Foer), in het Nederlands vertaald als Het Geheugenpaleis. Het gaat over onthouden, en hoe de kunst van het onthouden steeds m…
Ik ken een meisje, een vriendin. Ze is niet erg spraakzaam. Ze is niet ad rem. Ze kan je misschien een tijdje vragend of misschien zelfs wel bedenkelijk aankijken, alsof zij je niet begrijpt. Maar dat doet ze wel. Ze denkt gewoon na: “Is het de moeite waard, kan ik dit wel zeggen?” Dat ze misschien bescheiden zou kunnen zijn is eigenlijk niet iets waar de meesten meer aan denken. “Spreken is zilver, zwijgen is goud,” wordt vaker gezegd dan in de praktijk gebracht. De zelfverzekerdheid van Amerikaanse tiener, zo bleek onlangs, is groter dan ooit. In Nederland zal het wel niet veel anders zijn. Bescheidenheid, bedachtzaamheid en terughoudendheid zijn geen eigenschappen die meer gewaardeerd worden. Direct antwoord kunnen geven is belangrijker dan een weloverwogen antwoord. Fouten worden in Nederland misschien nog niet geaccepteerd, op Amerikaanse scholen worden ze genegeerd om op die manier het zelfvertrouwen niet te veel te beschadigen. Het lijkt mij tijd voor een kentering. In plaats…
Een verspilling van tijd, dat is het verzamelen van statistieken veelal. Met statistieken kun je niets minder dan signaleren. Maar statistieken worden op het web vaak gehaald uit data die veel ruis bevat. Een echt signaal herkennen en deze juist interpreteren is lastig, als niet onmogelijk. Laat staan dat je er iets mee kunt.Belangrijk bij statistieken is dat je weet wat je meet. Maar wat heb je aan paginabezoeken, leestijden, herkomst, of zelfs doorklikpaden? Misschien het stillen van je eigen nieuwsgierigheid. In plaats van te staren naar data zou je echter zelf ook kritisch kunnen kijken naar je site, alsof je zelf een 'klant' bent (of je vraagt het hen gewoon).Feedback is het enige dat telt: een positieve interactie in de vorm van een aankoop, een bericht in het commentaar, een bericht in je mailbox of ergens anders online, of offline… en dat hoef je niet te meten, slechts te horen.Als je ontevreden bent over de feedback, kun je deze gebruiken (misschien door expliciet er om t…
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .