Hou op met (web)statistieken Gebruik de positieve feedback loop

An article, posted about 14 years ago filed in web, internet, feedback, statistiek, bezoekers, meten, weten, kwalitatief & kwantitatief.

Een verspilling van tijd, dat is het verzamelen van statistieken veelal. Met statistieken kun je niets minder dan signaleren. Maar statistieken worden op het web vaak gehaald uit data die veel ruis bevat. Een echt signaal herkennen en deze juist interpreteren is lastig, als niet onmogelijk. Laat staan dat je er iets mee kunt.

Belangrijk bij statistieken is dat je weet wat je meet. Maar wat heb je aan paginabezoeken, leestijden, herkomst, of zelfs doorklikpaden? Misschien het stillen van je eigen nieuwsgierigheid. In plaats van te staren naar data zou je echter zelf ook kritisch kunnen kijken naar je site, alsof je zelf een 'klant' bent (of je vraagt het hen gewoon).

Feedback is het enige dat telt: een positieve interactie in de vorm van een aankoop, een bericht in het commentaar, een bericht in je mailbox of ergens anders online, of offline... en dat hoef je niet te meten, slechts te horen.

Als je ontevreden bent over de feedback, kun je deze gebruiken (misschien door expliciet er om te vragen) om je dienstverlening te verbeteren. Als het goed is verbetert de feedback na je aanpassingen (kwalitatief of kwantitatief): dan heb je het goed gedaan. Simpel en veel waardevoller dan een stijging in getallen. Op deze site kun je straks weer rustig surfen zonder je bemeten te voelen ;)

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.