UX design en agile development - eerste evaluatie

An article, posted almost 11 years ago filed in , , , , & .

 Zoals ik in mijn eerdere post al aanstipte is er nog veel onduidelijkheid over hoe user experience (/interaction) design en agile development, en in specifiek SCRUM met elkaar samen gaan. Het beste is om er in zo’n geval gewoon mee te beginnen en te kijken of er ook inderdaad problemen zijn. Onlangs hebben we onze eerste aanpassing gemaakt (in andere woorden, we zijn tegen een probleem aangelopen): interaction design moet uit de sprint.

Hoewel het niet zwart op wit door de scrum methode wordt voorgeschreven, zijn er doorgaans de volgende kolommen op het ‘scrumboard’: backlog, todo, in progress, to test, en done. Een user story op de sprint backlog wordt in de todo kolom in stukjes geknipt tot werkbare stukjes (work items). Ons idee was dat interaction design daar tussenin zou passen, en dat de interaction designer de work items min of meer definieerde als pagina’s in de applicatie. Een workitem (in de praktijk dus vaak een pagina) werd verplaatst naar de todo wanneer het pagina ontwerp af is.

Mocht je traditioneel interactie ontwerp gewent zijn met paper prototypes, user testing e.d., dan zou je mogelijk denken, kan dat zo snel? Wel, interaction design beschouwden we niet als ‘af’-zijnde ontwerpen die alle details van de pagina definiëren. De programmeurs hoefden dus ook niet exact de pagina te implementeren. In de eerste iteratie is het meer een grove opzet van wat de pagina zou moeten doen. Gedurende het proces zouden we aanpassingen maken, in overleg met de klant en mogelijk gebruikers. Zo snel mogelijk zouden we de ontwerpen vertalen in werkbare prototypes; het idee achter Getting Real. Aangezien met scrum het hele team is ingericht op aanpassen zou dit geen probleem moeten zijn.

Het aanpassen was dan het probleem ook niet. Wat wel een probleem was is dat in scrum eigenlijk alle work items in de sprint gepakt kunnen worden door alle personen in het team. Wij hadden echter een kolom geïntroduceerd waar  alleen een interaction designer wat mee kon. Wanneer de interaction designer niet aanwezig zou zijn (en dat gebeurde), kan het dus voorkomen dat programmeurs niet door kunnen werken wanneer de interaction designer niet aanwezig is. Het is vooral een probleem omdat ux design en de implementatie in tijd zo dicht op elkaar liggen. De verbetering droeg zich dus eigenlijk al snel aan: ga als interaction designer voorop lopen, bijvoorbeeld een sprint.

Het idee vanvoor op lopen is niet nieuw zoals in deze slides wordt voorgesteld. We gaan het dus gewoon proberen. Natuurlijk houden we jullie op de hoogte. Binnenkort overigens ook meer over waarom wij denken waarom Agile development en UX design elkaar niet in de weg hoeven te staan…                      

Deze post verscheen eerder op The Bean Blog

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.