Gegevens moeten zo min mogelijk onderweg zijn een vuistregel voor de web(remote)- vs. native-app discussie?

Zou het mogelijk zijn om vuistregel te definiëren voor of iets nu beter een online applicatie kan zijn, draaiend op een externe server, of een lokaal draaiende app? In de evolutie van computer systemen lijkt het er op alsof we steeds zitten te flip-floppen tussen het draaien van de applicatie op het apparaat dat we gebruiken en het draaien van de applicatie op een apparaat ver weg. Vroeger hadden we terminals gekoppeld aan mainframes, toen kwamen er desktop PC’s die alles lokaal deden en nu twijfelen we tussen Apps lokaal en webapps in “de cloud”, ook ik.

Gevoelsmatig zeg ik (op dit moment): Krantenapps? TV apps? Geen lokale apps: gewoon volledig online. Fotografeer apps, tekstschrijf apps, zinvol, waarom online doen? Maar het interessante is natuurlijk het grijze midden. De door jouw geselecteerde muziek? Een feedreader, met feeds die jij hebt geselecteerd? Schrijfapplicaties die je in staat stellen samen te werken met anderen? Een synchronisatie applicatie?

Veel gehoord: ‘we streven gewoon de beste gebruikerservaring na’, en dat is einde discussie. Maar dat is zoiets als ‘geen kwaad willen doen’, altijd een goede reden om alles nog steeds te kunnen blijven doen. De beste gebruikerservaring kun je altijd aanbieden. Het is altijd het beste binnen de beperkingen… ook voor eindgebruikers.

De vraag is of die gebruikerservaring inclusief het recht is om er altijd bij te kunnen, waar je ook maar bent? Is die gebruikerservaring inclusief de mogelijkheid om het zonder internet verbinding te kunnen gebruiken? Is het inclusief het recht om het op een willekeurig apparaat te benaderen? Is het inclusief het recht op de mogelijkheid tot het maken van je eigen backups?

Ach, ieder probleem vraagt om een specifieke oplossing, maar ik ben zelf wel redelijk te spreken over de vuistregel: gegevens moeten zo min mogelijk onderweg zijn. De hoeveelheid bytes die geüp- en gedownload worden proberen te beperken. Muziek die je vaak speelt? Lokaal proberen te krijgen, bij voorkeur in een drm vrij formaat, zodat het af te spelen is met de standaard speler. Muziek die je uitprobeert? Online, het liefst ook snel te previewen op een willekeurige plek. Kranten die je leest hoef je de volgende dag niet meer te hebben, dus volledig online (misschien gebruik makend van wat lokale opslag om een dag zonder internet te overbruggen). Camera apps, volledig lokaal (inclusief de bewerkingen). Een webwinkel die echter iets doet met de camera, logischer dat het online gebeurd (alleen jammer dat opname functionaliteit niet gestandaardiseerd is).

Met de vuistregel voldoen we tegelijkertijd aan de volgende ‘goede gewoontes’:

  1. Bandbreedte is eindig, dus beperk het gebruik er van
  2. Externe afhankelijkheden moeten gereduceerd worden
  3. Laat eigenaars van informatie zelf eigenaar blijven van deze informatie

OS-integratie kan belangrijk zijn, toegang tot bepaalde sensoren, maar ik denk dat bovenstaande ‘goede gewoontes’ toch elementairder zijn dan OS-integratie en toegang tot sensoren.

Tot dusver eigenlijk zelf geen zaken gevonden die echt in strijd zijn met deze regel, maar ik wordt graag gewezen op mijn ongelijk!

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.