Homepages van sociale netwerken

An article, posted more than 9 years ago filed in design, twitter, flickr, facebook, delicious, netwerk, google+, sociaal, social network & homepage.

Herkent u deze afbeeldingen? Voor zij zonder Flash, de foto’s uit de slideshows zijn hier op Flickr te vinden.

</param> </param> </param></embed>

Juist, het zijn de homepages van LinkedIn, Twitter, Facebook en Google+. Het valt me steeds vaker weer op hoe saai deze homepages zijn. Een korte salespitch, de ene mooier aangekleed, de ander nauwelijks. Niets dringt echter door van wat zich achter die muur af speelt. Geen beeld, geen geluid, niets.

Het zijn stuk voor stuk succesvolle diensten, sterker nog, de twee die de minste aandacht hebben besteed aan de homepage zijn misschien wel de twee meest succesvolle, maar toch.

Dat het ook beter kan tonen o.a. de oud gedienden Flickr en Delicious, maar zie ook bijvoorbeeld het upcoming Pinterest:

</param> </param> </param></embed>

Weliswaar wordt er gekeken of het wel ‘passend’ is voor de homepage, maar in tegenstelling tot de eerder getoonde homepages zeggen deze homepages wel iets over wat er zich afspeelt achter de grote buitendeur. Het is een etalage die je probeert te inspireren.

Wat er op de homepage staat zegt wellicht weinig over het succes van de dienst. Het succes is van meer zaken afhankelijk. Veel gebruikers van al deze sociale netwerken zullen wellicht nooit deze homepages zien, omdat ze direct naar hun persoonlijke homepage gaan. Maar in het geval van Facebook, Twitter, Google+[1] en LinkedIn wordt er zelfs geen behoefte gecreëerd om deze te zien, omdat ze de gebruiker zelf niets te bieden hebben.

Ik vind het eigenlijk vooral jammer, een beetje treurig. De anonimiteit, gebrek aan authenticiteit, de leegte van de homepage. Zet dat tegenover de diversiteit aan meningen, gedachtes, foto’s, impressies die schuil gaan achter de muur van de homepage. Al was het maar een visualisatie zoals a world of tweets deze biedt op de homepage van Twitter. Een indicatie van leven.

A world of tweets

Verder moet ik er waarschijnlijk niet te veel achter zoeken. Dus hierbij, mijn constatering, zonder (al te veel) mening.

[1] In een zekere zin heeft Google’s zoekmachine met z’n Doodle’s meer authenticiteit dan Google+

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.