“Nee” verkopen

An article, posted more than 5 years ago filed in feedback, communicatie, luisteren, commentaar & klant.

Soms moet je een klant proberen te overtuigen dat het niet doen van iets de beste optie is. Enige tijd geleden volgde ik een cursus effectief communiceren, en daar leerde ik het volgende.

Aan “Nee” verkopen gaat veelal het ontvangen van kritiek, of een gemis, vooraf. Het is dus belangrijk dat je die kritiek goed ontvangt. Als je kritiek geeft, als klant, wil je gehoord worden. Word je niet gehoord dan blijf je met een naar gevoel zitten. En word je bot. Tijdens de cursus leerde ik de 4 G’s (ja typisch cursusmateriaal) van een goed feedback moment te herkennen, en eventueel door te vragen voor een beter begrip. Mensen geven immers niet altijd goed feedback en zeker als opdrachtnemer is het goed om daar boven proberen te staan en de kritiek netjes te geleiden. De klant heeft kritiek, dus probeer te achterhalen:

  • Wat is het Gedrag dat niet goed werkt
  • Wat is het Gevoel dat de klant daarbij heeft
  • Wat is het Gevolg dat dat voor de klant heeft
  • en wat is het Gewenste gedrag …

Continue reading...

murb blog