“Nee” verkopen

An article, posted 14 days ago filed in , , & .

Enige tijd geleden volgde ik een cursus effectief communiceren. Een observatie die daaruit volgde:

Aan “Nee” verkopen gaat veelal het ontvangen van kritiek vooraf. Het is dus belangrijk dat je die kritiek goed ontvangt. Als je kritiek geeft, als klant, wil je gehoord worden. Word je niet gehoord dan blijf je met een naar gevoel zitten. En word je bot. Voordat je dus goed "nee" kunt verkopen moet je dus die kritiek, de feedback van de klant, goed ontvangen. Dit kun je doen door proberen de 4 G’s van een goed feedback moment te herkennen, en eventueel naar te door te vragen. Klanten geven immers niet altijd goed feedback en het is aan jou, om daar als opdrachtnemer boven te staan en netjes te geleiden. De klant heeft kritiek, dus probeer te achterhalen:

  • Wat is het Gedrag dat niet goed werkt
  • Wat is het Gevoel dat de klant daarbij heeft
  • Wat is het Gevolg dat dat voor de klant heeft
  • en wat is het Gewenste gedrag dat de klant zou zien

Pas dan, wanneer je het antwoord …

Continue reading...

murb blog