“Nee” verkopen

An article, posted 3 months ago filed in , , & .

Soms moet je een klant proberen te overtuigen dat het niet doen van iets de beste optie is. Enige tijd geleden volgde ik een cursus effectief communiceren, en daar leerde ik het volgende.

Aan “Nee” verkopen gaat veelal het ontvangen van kritiek, of een gemis, vooraf. Het is dus belangrijk dat je die kritiek goed ontvangt. Als je kritiek geeft, als klant, wil je gehoord worden. Word je niet gehoord dan blijf je met een naar gevoel zitten. En word je bot. Tijdens de cursus leerde ik de 4 G’s (ja typisch cursusmateriaal) van een goed feedback moment te herkennen, en eventueel door te vragen voor een beter begrip. Mensen geven immers niet altijd goed feedback en zeker als opdrachtnemer is het goed om daar boven proberen te staan en de kritiek netjes te geleiden. De klant heeft kritiek, dus probeer te achterhalen:

  • Wat is het Gedrag dat niet goed werkt
  • Wat is het Gevoel dat de klant daarbij heeft
  • Wat is het Gevolg dat dat voor de klant heeft
  • en wat is het Gewenste gedrag …

Continue reading...

Je kunt niet alles bereiken

An article, posted more than 7 years ago filed in , , , , , , , , , , , & .

Seth Godin (de man heeft z'n eigen wikipedia pagina) is er goed in. Afgelopen week weer: 'Delivering on never'. Het thema: zeg niet dat je (als bedrijf, organisatie, merk) nooit iets verkeerds zult doen. Dat je altijd op tijd bent, altijd doet wat de klant wil, … etc. Je kunt niet alles goed doen. Duidelijk helder. Zo heb ik in mijn hoofd geramd dat je nooit én fixed budget én fixed time én fixed scope kunt leveren (zie ook de project management triangle op wikipedia). Twee van de drie gaat, alle drie, vergeet het: je kunt het wel willen, maar het kan niet.

**Maar waarom betrekken op werk alleen. Je kunt niet alles bereiken. Je kunt niet alles hebben, je kunt niet alles. Geef het op en wordt gelukkig. Doelen als volmaakte perfectie zijn zinloos. Maak beslissingen nu op wat je gaat doen. En beloof niet …

Continue reading...

murb blog