Meerdere wegen naar Rome De ideeën van een klant zijn zo gek nog niet

An article, posted almost 5 years ago filed in route, klant, communicatie, rome, luisteren & software.

Niet alle offerteaanvragen waarop ik reageer gaan goed. Onlangs kreeg ik een reactie terug dat ik iets niet geoffreerd had. En dat klopte, ik had een alternatief geoffreerd. Toegeven, ik was eigenwijs. Ik had het naar mijn idee redelijk beargumenteerd, en wat mensen die ik had laten meelezen waren erg enthousiast: een boekhoudsysteem ga je niet opnieuw bouwen.

Meerdere wegen naar Rome

Het was naar mijn mening niet slim om wijdverspreide functionaliteit vanuit het niets opnieuw te bouwen (je bouwt immers ook geen mailinglijst software vanuit het niets, niet? 🤦‍♂️).

Er zijn meerdere wegen naar Rome. En als de klant een route heeft gevonden, wie ben jij dan om daar als leverancier ineens vanaf te wijken? Probleem was immers ook dat klanten van die klant al eigen keuzes hadden gemaakt voor verschillende boekhoudpakketten, die er toch al naast gebruikt werden. En om met al die pakketten diep te integreren zou toch wel eens lastig kunnen worden. Ik dacht dat het kon (en denk nog steeds dat het kan). En ‘desnoods’ was er alsnog een standaard, wél goed geïntegreerd, boekhoudpakket tegenaan gezet, iets dat ik ook zo had voorgesteld, dat in de probleemgevallen ernaast gebruikt zou kunnen worden en die vervolgens zou kunnen exporteren naar het reeds gebruikte boekhoudpakket. Maar helaas. Het was onvoldoende en het werd niet begrepen. En dat hoefden ze ook niet, want andere partijen hadden wel goed geluisterd.

De klant had al een route gevonden. Ik dacht een slim bedacht tegenvoorstel te doen, maar zonder het alternatief van de klant écht goed uit te werken. Zonde, want het was een leuke klus geweest.

Ik had deze blog post in mijn concept-map in eerste instantie ‘minder automatisering, meer inhoud’ genoemd, om te benadrukken hoe goed mijn initiële standpunt was, want waarom immers herbouwen wat er al is, en wat nooit zo goed kan worden als wat er al bestaat? Maar op deze wat grotere afstand in tijd zie ik nu in dat het directe afwijzen van het routevoorstel van de klant een domme misser was. Zo slecht was het idee van de klant nou ook weer niet. Er zijn immers meerdere wegen naar Rome.

In de afbeelding zie je routes van Amsterdam naar Rome per fiets, voet en auto, gemaakt met openstreetmap.

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.