“Nee” verkopen

An article, posted 14 days ago filed in , , & .

Enige tijd geleden volgde ik een cursus effectief communiceren. Een observatie die daaruit volgde:

Aan “Nee” verkopen gaat veelal het ontvangen van kritiek vooraf. Het is dus belangrijk dat je die kritiek goed ontvangt. Als je kritiek geeft, als klant, wil je gehoord worden. Word je niet gehoord dan blijf je met een naar gevoel zitten. En word je bot. Voordat je dus goed “nee” kunt verkopen moet je dus die kritiek, de feedback van de klant, goed ontvangen. Dit kun je doen door proberen de 4 G’s van een goed feedback moment te herkennen, en eventueel naar te door te vragen. Klanten geven immers niet altijd goed feedback en het is aan jou, om daar als opdrachtnemer boven te staan en netjes te geleiden. De klant heeft kritiek, dus probeer te achterhalen:

Pas dan, wanneer je het antwoord hebt op al deze vier vragen, kun je stellen dat je feedback goed hebt ontvangen.

Luister, vat samen en vraag eventueel door zodat de klant niet alleen gehoord is, maar zich ook gehoord voelt. Door het achterhalen van het gewenste gedrag en het gevoel dat de klant ervaart kun je de discussie van een Ja versus Nee laten afkoelen tot een kans waarbij er voor beide partijen iets goeds uit te halen valt. Haal eerst de angel uit het vuur zodat je zelf ook weer controle krijgt over het gesprek.

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.