Meerdere wegen naar Rome

An article, posted more than 5 years ago filed in route, klant, communicatie, rome, luisteren & software.
Meerdere wegen naar Rome

Niet alle offerteaanvragen waarop ik reageer gaan goed. Onlangs kreeg ik een reactie terug dat ik iets niet geoffreerd had. En dat klopte, ik had een alternatief geoffreerd. Toegeven, ik was eigenwijs. Ik had het naar mijn idee redelijk beargumenteerd, en wat mensen die ik had laten meelezen waren erg enthousiast: een boekhoudsysteem ga je niet opnieuw bouwen.

Het was naar mijn mening niet slim om wijdverspreide functionaliteit vanuit het niets opnieuw te bouwen (je bouwt immers ook geen mailinglijst software vanuit het niets, niet? 🤦‍♂️).

Er zijn meerdere wegen naar Rome. En als de klant een route heeft gevonden, wie ben jij dan om daar als leverancier ineens vanaf te wijken? Probleem was immers ook dat klanten van die klant al eigen keuzes hadden gemaakt voor verschillende boekhoudpakketten, die er toch al naast gebruikt werden. En om met al die pakketten diep te integreren zou toch wel eens lastig kunnen worden. Ik dach…

Continue reading...

Vele wegen leiden naar Rome...

Om precies te zijn zijn er oneindig veel mogelijke wegen die naar Rome leiden. Maar de weg die we het liefst nemen is de meest optimale. De snelste, de energie zuinigste misschien, of de mooiste, of één waar dit alles enigszins in balans is. Bij softwaresystemen is het niet anders. Er zijn oneindig veel manieren om software te schrijven waarmee een taak ondersteund kan worden. Afhankelijk van de wensen kan dit een zeer technisch hoogwaardige oplossing zijn waarbij alles automatisch gaat, een oplossing die een geweldige gebruikersinterface heeft, of een oplossing waarbij het meeste toch nog handwerk is.In mijn eerdere posts wekte ik misschien de indruk dat ik een tegenstander ben van  technische oplossingen. Dat ben ik niet. Ik geloof echter niet in techniek om de techniek. Spelling automatisch verbeteren, gewoon omdat het 'kan', 100 zoekopties aanbieden omdat dit de eigenschappen zijn die toevallig in de database zitten, dat is techniek om de techniek: gewoon, omdat het kan. Aa…

Continue reading...

murb blog