Evalueren of iets werkt, of testen we of iets werkt? Als u er niet bij stil staat zou staan dan zou u mogelijk denken dat het twee keer dezelfde vraag is…
Een klant test niet of iets dit of dat doet, die probeert het uit. Een klant vraagt zich niet alleen af of een bepaalt soort functionaliteit voldoet aan de specificatie, maar vraagt zich ook af of dit goed werkt. Of het goed werkt voor hem of haar persoonlijk. Voldoet het aan de verwachtingen? En vraagt zich op zijn of haar beurt weer af of zijn of haar klanten er (minimaal) tevreden mee kunnen zijn.
Het fijne van testen is dat er een test geschreven kan worden voor dat de functionaliteit bestaat. Het mooie hiervan is dat er een objectieve manier bestaat om te bepalen of iets voldoet aan de test of niet: de testcriteria. Slagen de tests met een voldoende, dan is het product - volgens de test - af.
Maar vaak strubbelen klanten dan nog tegen. Wa…
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .