Waarom stoppen banken met het omzetten van rekeningnummers naar IBAN? Kloppen de redenen?

An article, posted more than 9 years ago filed in decentraal, Triodos, europa, betalen, IBAN & SEPA.

Vandaag kunnen we alleen nog maar IBAN nummers gebruiken, een paar weken geleden gingen ze bij de website overopiban.nl nog in de verdediging: “Op de sociale media zwelt de vraag aan waarom banken nou toch stoppen met het automatisch omzetten van rekeningnummers naar die lange IBAN’s.” Precies. Ik heb ook meegedaan.

Ok, ze geven al aan dat er onbegrip is en dat er technisch geen reden is om te handhaven wat er nu al is. Behalve dus om de volgende redenen:

Allemaal één munt, allemaal één manier van giraal betalen

Drogreden natuurlijk. Allemaal een en dezelfde taal, allemaal nog maar één en hetzelfde salaris… zo kunnen we doorgaan. Vanzelfsprekend is standaardisatie op de achtergrond goed zodat er zonder veel moeite geld overgemaakt kan worden naar een ander land. Maar als ik mijn ouders om hun telefoonnummer vraag zeggen ze er ook geen +31 voor. En zo weerhoud ik jullie de toegang tot dit artikel ook niet omdat Twitter er een verkorte URL voor heeft gemaakt.

Wetgeving verbiedt automatische omzetting

Het moet omdat het moet. Een betere reden is er eigenlijk niet: God bestaat omdat het in de bijbel staat. Tumtidumtidum.Opvoeden met de lange lat is dat (Marc Chavannes).

Factuurnummer of verkeerd getypt rekeningnummer omzetten naar een IBAN

Mensen maken met bankrekeningnummers wel eens fouten en die fout leidt dan ook tot een incorrect IBAN nummer. Sja. Ten eerste zijn de bankrekeningnummers in Nederland voorzien van een elf-proef, dus fouten maken was al bijzonder lastig (Postbank gironummers hadden deze foutcontrole niet, klopt, maar dat zouden ze intern bij de ING ook op kunnen lossen). Nu is fouten maken van het nummer bij het overtypen van het nummer met IBAN geheel onmogelijk gemaakt, maar met de bijna dubbele lengte hadden we net zo goed formulieren kunnen maken waar je het nummer twee keer moet invoeren. En nog kan men fouten maken met het bedrag. Nee, foutgevoeligheid kan geen reden zijn geweest. Gelukkig blijft er stiekum wel een omzetmogelijkheid bestaan: de IBAN Bic Service… dus wat ze zeiden over fouten geldt hier dan ook weer niet echt helemaal… of zo…

Op nagenoeg alle facturen staat al een IBAN

Met andere woorden: het is er al dus het is geen probleem! Gelukkig betalen we steeds meer digitaal en kunnen we de rekeningnummers copy pasten. Het is inderdaad niet zo erg meer als je de factuur in je mailbox ontvangt (en deze niet in een lastiger te selecteren PDFje zit verstopt). Dat de bedrijven zich er al bij neer hebben gelegd is echter geen reden om de omzetting dan maar toch door te drukken.

Nieuwe toetreders mogen bestaande bankrekeningnummers gebruiken

Wauw, hiermee hadden ze me bijna: want decentraal kunnen er nu nummers uitgegeven worden en dat vind deze nerd natuurlijk geweldig. Maar een lang gekoesterde wens wordt ondertussen ook onmogelijk gemaakt: nummerportabiliteit. Overstappen van bank A naar bank B betekend dus vanzelfsprekend een ander nummer, want de naam van de bank zit verwerkt in het ‘nummer’. Ik had liever gezien dat ze iets meer met een schuin oog naar de wijze van uitgifte die bij telefoonnummers wordt gehanteerd hadden gekeken. Sterker nog, daar leek het ook op. Ik weet nog dat de lokale Rabobank in het dorp waar ik opgroeide alle nummers liet beginnen met 1514. Don’t fix it if it ain’t broken.

Hoe kan het mogelijk zijn?

Ik ben IT’er. Ik ken echter geen IT’er die de IBAN verplichting geen gedrocht vind. Er wordt verwezen naar ouderenorganisaties die het er misschien wel moeilijk mee hebben, maar het is een schande voor onze beroepsgroep dat zoiets als IBAN doorgang heeft kunnen vinden (er zijn wel meer dingen schandalig in de IT, … we voegen deze toe aan het lijstje).

Het probleem. De oplossing. De evaluatie.

Bij iedere wijziging vraagt men zich normaliter af: welk probleem lost het op. Vervolgens wordt er een oplossing bedacht en vervolgens evalueer je die.

Het probleem: Geld overmaken naar het buitenland is complex.

De oplossing: Een codering maken waarmee naar het buitenland geld over gemaakt kan worden. Mogen we het IBAN noemen? Ja hoor.

De evaluatie: Weinig op tegen, goede oplossing. Ik vind het zelfs mooi, ik ben pro-Europees en vind dat er zo min mogelijk belemmeringen moeten zijn om internationaal te betalen. Ware het niet dat het vreemd is dat er bij sommige automatische incasso formulieren dan bij staat dat het alleen een Nederlands IBAN nummer mag zijn. Als ze iets zouden moeten verbieden zou dat het wel zijn.

Zullen we het dan ook verplichten voor alle mensen? Euh wacht even: welk probleem lost het op?

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.