Wat blijft er over van de Toyota way?

An article, posted more than 15 years ago filed in business, crisis, agile, toyota, lean, economie, project management, BeanThought, general, hyperproductief & the toyota way.

Veel genoemd in de Agile wereld is de zgn. ‘Toyata way’. Het is dan ook enigszins schrijnend te lezen dat het zo slecht gaat met Toyota. Want eigenlijk hoop je, als Agile minded persoon, dat het goed gaat, ongeacht crisis, met bedrijven die inspirerend zijn voor de manier van werken zoals jij dat doet. Toyota zou toch mean lean moeten zijn t.o.z. van de concurrentie? Het over het algemeen erg conservatieve The Free Republic (ik vond het ook maar via Google ;) ) kwam met een, naar ik kan beoordelen, aardig inzicht in de situatie van Toyota. Toyota is niet mean t.o.z. van zijn werknemers.

Vanuit een Angelsaksisch-perspectief is dit niet echt gunstig, want flexibel werknemers in en uit het bedrijf kunnen zetten lijkt financieel gunstig (en lean). Maar de Toyota way heeft op de langere termijn wel bewezen dat er wel degelijk iets te zeggen valt voor een lange termijnscontract met de werknemer. De werknemers leren zichzelf managen, en processen zelf te sturen naar verhoogde efficientie/effectiviteit (het soort ‘lean’heid waar we in agile termen op doelen). En naar ik mag aannemen is Toyota nog steeds in staat om met een ongekende efficiëntie auto’s te produceren waar de markt om vraagt. Alleen vraagt de markt nu, even(?), niet. Met deze gedachte kan ik weer rustig slapen :)

Deze post verscheen eerder op The Bean Blog

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.