Weet je wat jij zou moeten doen? Een wiki nemen!

An article, posted more than 14 years ago filed in business, web, google, wiki, content, seo, pagerank, BeanThought, general, inhoud, semantiek, sociaal & trucks.

Ik hoor de vraag geregeld de laatste tijd, of er geen Wiki ingezet zou moeten worden om de page rank op te krikken (voor de minder geïnformeerde lezer: een wiki is een website waarvan de inhoud gemakkelijk bewerkt kan worden door een grote groep mensen, het bekendste voorbeeld is Wikipedia). Wikipedia doet het namelijk erg goed in de index van Google/MS..Li.. Bing/Yahoo!/… Dus dit is wat ik de vragers dan antwoord:

Laten we één ding voorop stellen: er zijn geen SEO 'trucks' die langdurig blijven werken. Natuurlijk zullen er manieren zijn om tijdelijk en snel hoog in de index te komen, maar op de lange termijn kost het volhouden van het kat en muisspel met de zoekmachines veel moeite, en waarschijnlijk té veel. Beter is het om gewoon een positieve bijdrage te leveren aan de wereldwijde bibliotheek die het internet heet. En wiki's kunnen daar inderdaad goed bij helpen. Omdat Wiki's goed gestructureerde pagina's afleveren, omdat ze vaak ook informatieve content bevatten,…

Continue reading...

Over privé kamertjes

An article, posted almost 15 years ago filed in business, interfaces, interaction design, BeanThought, ux design & getting real.

Om de zoveel tijd wordt ons weer gevraagd om een "mijn punt iets punt nl"… een 'persoonlijke' portal voor alle, bij voorkeur relevante, informatie die zich bevind op de www punt iets punt nl. Naast de hoofd site moet er voor geregistreerde gebruikers een speciale privé portaaltjes komen waar ze allerlei 'handige', 'leuke' dingen kunnen doen, die voor gewone gebruikers of niet interessant (zouden) zijn, niet toegankelijk mogen zijn, of om wat voor reden niet gepresenteerd hoeven te worden op de hoofd site. Ik denk dat het tijd wordt om een halt toe te roepen aan de wildgroei aan mijn punt iets sites.

Het idee is verleidelijk, omdat al zoveel sites een 'mijn punt' hebben, maar het is, zoals met alle dingen in het leven, zinvol om af te vragen waarom? Het stellen van deze vraag is niet onbelangrijk, omdat het grote gevaar namelijk bestaat dat er twee onafhankelijke websites naast elkaar gaan bestaan die beiden nooit de aandacht kunnen krijgen als één enkele website, om d…

Continue reading...

Wat blijft er over van de Toyota way?

An article, posted about 15 years ago filed in business, crisis, agile, toyota, lean, economie, project management, BeanThought, general, hyperproductief & the toyota way.

Veel genoemd in de Agile wereld is de zgn. 'Toyata way'. Het is dan ook enigszins schrijnend te lezen dat het zo slecht gaat met Toyota. Want eigenlijk hoop je, als Agile minded persoon, dat het goed gaat, ongeacht crisis, met bedrijven die inspirerend zijn voor de manier van werken zoals jij dat doet. Toyota zou toch mean lean moeten zijn t.o.z. van de concurrentie? Het over het algemeen erg conservatieve The Free Republic (ik vond het ook maar via Google ;) ) kwam met een, naar ik kan beoordelen, aardig inzicht in de situatie van Toyota. Toyota is niet mean t.o.z. van zijn werknemers.

Vanuit een Angelsaksisch-perspectief is dit niet echt gunstig, want flexibel werknemers in en uit het bedrijf kunnen zetten lijkt financieel gunstig (en lean). Maar de Toyota way heeft op de langere termijn wel bewezen dat er wel degelijk iets te zeggen valt voor een lange termijnscontract met de werknemer. De werknemers leren zichzelf managen, en processen zelf te sturen naar verhoogde …

Continue reading...

Nemawashi

An article, posted about 15 years ago filed in scrum, feedback, agile, gebruikers, interaction design, project management, BeanThought, methodiek & ux design.

Kort voorwoord: sommige ideeën moet op gebroed worden. Deze post lag er ook al een tijdje. Maar het is tijd voor publicatie. Misschien dat meer mensen er op door kunnen broeden. Het is geen 'af' product, geen implementatie handleiding, geen nieuwsfeitje of eigenaardigheidje, maar een idee, dat op z'n best inspireerd…

Alweer een tijdje geleden, maar helaas ben ik vergeten waar (verdorie, waar is mijn 'Google History' voor offline gebruik?), las ik een artikel over een ontwerper, of architect, die Nederland al geruime tijd had verlaten en momenteel werkzaam was in Japan. Een opvallend cultuurverschijnsel werd door hem opgemerkt: nemawashi.

Nemawashi verteld ons dat -ik hoop dat ik hier niet te kort door de bocht ben- in plaats van de directeur direct te overtuigen van je idee, dat je  eerst de mensen onder de leidinggevende (je collega's) dient te overtuigen van de kwaliteiten van je plan. Wanneer je het idee daarna voorlegt aan de leidinggevende is de organisatie onder …

Continue reading...

murb blog