Je kunt niet alles bereiken

An article, posted more than 13 years ago filed in Persoonlijk, bedrijf, seth godin, organisatie, merk, goed, doen, project management, op tijd, klant, perfectie, dooddoener & succes.

Seth Godin (de man heeft z'n eigen wikipedia pagina) is er goed in. Afgelopen week weer: 'Delivering on never'. Het thema: zeg niet dat je (als bedrijf, organisatie, merk) nooit iets verkeerds zult doen. Dat je altijd op tijd bent, altijd doet wat de klant wil, … etc. Je kunt niet alles goed doen. Duidelijk helder. Zo heb ik in mijn hoofd geramd dat je nooit én fixed budget én fixed time én fixed scope kunt leveren (zie ook de project management triangle op wikipedia). Twee van de drie gaat, alle drie, vergeet het: je kunt het wel willen, maar het kan niet.

**Maar waarom betrekken op werk alleen. Je kunt niet alles bereiken. Je kunt niet alles hebben, je kunt niet alles. Geef het op en wordt gelukkig. Doelen als volmaakte perfectie zijn zinloos. Maak beslissingen nu op wat je gaat doen. En beloof niet …

Continue reading...

Wat blijft er over van de Toyota way?

An article, posted more than 15 years ago filed in business, crisis, agile, toyota, lean, economie, project management, BeanThought, general, hyperproductief & the toyota way.

Veel genoemd in de Agile wereld is de zgn. 'Toyata way'. Het is dan ook enigszins schrijnend te lezen dat het zo slecht gaat met Toyota. Want eigenlijk hoop je, als Agile minded persoon, dat het goed gaat, ongeacht crisis, met bedrijven die inspirerend zijn voor de manier van werken zoals jij dat doet. Toyota zou toch mean lean moeten zijn t.o.z. van de concurrentie? Het over het algemeen erg conservatieve The Free Republic (ik vond het ook maar via Google ;) ) kwam met een, naar ik kan beoordelen, aardig inzicht in de situatie van Toyota. Toyota is niet mean t.o.z. van zijn werknemers.

Vanuit een Angelsaksisch-perspectief is dit niet echt gunstig, want flexibel werknemers in en uit het bedrijf kunnen zetten lijkt financieel gunstig (en lean). Maar de Toyota way heeft op de langere termijn wel bewezen dat er wel degelijk iets te zeggen valt voor een lange termijnscontract met de werknemer. De werknemers leren zichzelf managen, en processen zelf te sturen naar verhoogde …

Continue reading...

Nemawashi

An article, posted almost 16 years ago filed in scrum, feedback, agile, gebruikers, interaction design, project management, BeanThought, methodiek & ux design.

Kort voorwoord: sommige ideeën moet op gebroed worden. Deze post lag er ook al een tijdje. Maar het is tijd voor publicatie. Misschien dat meer mensen er op door kunnen broeden. Het is geen 'af' product, geen implementatie handleiding, geen nieuwsfeitje of eigenaardigheidje, maar een idee, dat op z'n best inspireerd…

Alweer een tijdje geleden, maar helaas ben ik vergeten waar (verdorie, waar is mijn 'Google History' voor offline gebruik?), las ik een artikel over een ontwerper, of architect, die Nederland al geruime tijd had verlaten en momenteel werkzaam was in Japan. Een opvallend cultuurverschijnsel werd door hem opgemerkt: nemawashi.

Nemawashi verteld ons dat -ik hoop dat ik hier niet te kort door de bocht ben- in plaats van de directeur direct te overtuigen van je idee, dat je  eerst de mensen onder de leidinggevende (je collega's) dient te overtuigen van de kwaliteiten van je plan. Wanneer je het idee daarna voorlegt aan de leidinggevende is de organisatie onder …

Continue reading...

murb blog