Ontmaskeren van technologie-hypes

An article, posted more than 12 years ago filed in web, app, twitter, hype, facebook, browser, concept, technologie, sociaal, ontmaskeren, bigdata, identica & opensocial.

In een vorige post over het concept achter de hypes schreef ik over hoe ik onderscheid maak tussen een duurzame trend, het concept, en een hype.

Achteraf oordelen dat iets een hype was is echter gemakkelijk, dus hierbij een voorspelling. Even de 'regels' herhalen:

> De trend (en doel) voor het internet, die zich vanaf het begin heeft ingezet, is: informatie zo goedkoop, handig en snel mogelijk overal beschikbaar maken. Big data, personal cloud, Twitter, prijsvergelijkers, en vele andere hypes passen hier in. Dat is wat ‘de technologie wil’. Maar of je zou moeten investeren in de hype voor de langere termijn moet er toch op zijn minst aan de volgende voorwaarden worden voldaan: > 1. Het moet open zijn > 2. Het moet aanpasbaar zijn > 3. Het moet flexibel zijn.

Hypes vroegtijdig herkennen is niet alleen leuk om te doen, het houd je ook nuchter in een snel veranderende wereld. Goed. Met de bovengenoemde reg…

Continue reading...

Het concept achter de hypes

Ontwikkelingen gaan te snel om allemaal bij te houden, dat is wat blogs en tijdschriften je graag willen vertellen. Daarom móet je hen ook volgen. Als je alle nieuwe media trends en technieken echter wilt kennen heb je geen tijd meer over om echte dingen te maken. Geen tijd meer om plezier te beleven aan het bouwen van iets, noch tijd om er aan te verdienen.

Gelukkig zitten er achter veel hypes vaak dezelfde concepten die voortborduren op jaren lopende trends. En die zijn best wel te volgen. Zo stuitte ik onlangs op een artikeltje dat ik negen jaar geleden had geschreven over webstandaarden. En in de basis klopt nog steeds (hoewel we ons nu niet meer druk hoeven te maken over Netscape 4.x). Wanneer je over andere soorten displays (waaronder auditieve) nadacht, dan kon je al weten dat Flash en pixelperfect design nooit duurzaam kunnen zijn, en op den duur vervangen moeten worden (‘hypes’ die het goed doen zijn nu responsive design, …

Continue reading...

Folksonomies

An article, posted almost 18 years ago filed in information, folksonomies, tags, tagging, hype, social bookmarking & retrieval.

In recent times, a huge number of websites has begun to generate extraordinary amounts of new content through web logs, Wikis and other social tools. The websites supporting this type of content generating is gaining hype and are emerging rapidly on internet. In this content generation, increasing amount of valuable content is generated not by trained writers and experts, but by non-trained and non-expert information professionals. Not only is original content being generated, community efforts are also generating fast amounts of content-describing data (meta data). While this was formerly only the task of trained professionals making use of well specified taxonomies, now large numbers of non-professionals are annotating with what is called “folksonomies”. In this essay we try to clarify what folksonomies bring to information architecture community and what it entails in collaborative work environments. The piece of content that describes other con…

Continue reading...

murb blog