Are streaming services sucking money out of the industry?

I'm just a single person. A music listener and lover, for quite some time. What I was curious about is whether my actual spending on music had changed with the new online options offered these days, most notably since I started using the streaming service Spotify. Artists are complaining, and streaming companies trying to defend their position. So as a user of streaming services, can I still honestly say that I'm a music lover who supports the artists that make it? Luckily I have most of the data that I need to investigate it for myself.

What I used to spend and the revenue.

I own about 150 CD's. It is not a lot, but looking around it seems above average (also compared to my parents collection of vinyl records from the past). I bought most of them between 2002 and 2012. So let's assume that I bought 15 CD's per year. I have no recollection of how much I spent on CD's, but I believe the €9,9…

Ga verder met lezen en/of reageer...

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.

Laat niet alles interactief zijn

Een artikel, bijna 12 jaren geleden geplaatst onder media, radio, uitzendinggemist, consument, spotify, rdio, deezer & gemist.

Dingen veranderen en dingen worden verbeterd, maar de mensen, de consumenten, veranderen niet zo snel. Het is daarom nog steeds geen verspilde moeite om te investeren in een goed, meer traditioneler media-kanaal, wanneer je daarvoor een goed idee voor hebt. Spotify/Deezer/rdio/Hulu/Uitzendinggemist/… zijn inderdaad een heruitvinding van radio en televisie, maar dat maakt ze niet noodzakelijkerwijs beter. Interactieve media missen op de eerste plaats de mogelijkheid tot het bieden van passief vermaak. En ten tweede ontbeert het interactieve media vaak aan een identiteit.

Radio

In de eerste plaats vereisen interactieve media dat je als consument er continue bij betrokken bent. Maar er is soms ook behoefte passief vermaak (en/of onderwijs, of wat je ook wilt…

Ga verder met lezen en/of reageer...

Digitale abonnementen op cultuur

Een artikel, meer 13 jaar geleden geplaatst onder online, muziek, geschiedenis, kunst, mp3, boeken, kopen, kindle, amazon, ebooks, bibliotheek, spotify, huren, lenen, digitaal, abonnement, cultuur, censuur, aanpassen & 1984.

Een abonnement op een muziekdienst. Erg handig. Alle muziek direct voorhanden. Legaal en wanneer je het wilt. Spotify biedt het. Gaaf. Je zou er bijna een abonnement op nemen, iets dat ook niet duur is. Maar toch wringt er iets. In 1984 worden archieven aangepast om de historie te vervalsen (wat me misschien wel tot de enigszins paranoïde vraag brengt: krijg ik als ik zoek in de archieven van mijn krant, of Google, wel alle resultaten?). Herinneringen aan iets dat niet meer terug te vinden is zal wel niet gebeurd zijn. Ik zal me wel vergist hebben. “Weet je dat het toen nog heel gewoon was om mensen te horen vloeken in nummers? Ik zal eens wat nummers uit die periode laten horen…” Totdat blijkt dat alles keurig aangepast aan de tijd te is en gecensureerd te zijn.

Deze gedachtes zouden echt paranoïde zijn wanneer geen recente reeds bekende voorbeelden zijn. Amazon heeft echter verschillende boeken teruggetrokken en ook Apple is bekend om haar weigering en/of achteraf terugtrekken …

Ga verder met lezen en/of reageer...

murb blog