I don't know that much about economics, but I do have (a bit of) common sense. In a Harvard Business School article, Clayton Christensen writes about "How Will You Measure Your Life?" It ends with a bit of religion inspired thinking (to which I, even as an atheist, can somewhat relate to (stay true to your principles)), but let's not focus on that. The start of the story is on how to think of investments, and how different thinking about investing is between start-ups (with few assets) and established companies. He takes Blockbuster as an example (an old-style video-rental store in the USA):
> Blockbuster's mistake? To follow a principle that is taught in every fundamental course in finance and economics. That is, in evaluating alternative investments, we should ignore sunk and fixed costs, and instead base decision…
When you are in the business of creating software you'll have to know that not all software and business models allow for what you've probably done before you were making money in this field, basically copy & pasting & reusing software from all over the web. When you're working professionally you might be confronted with the fact that not all open-source libraries are as free, as in libre (or as in anarchy) as you would like them to be.
(btw I'm not a lawyer, but I do understand language and code)
The famous GPL requires you to license your derivative works with the same GPL as well. Not only your modifications to the library you are using need to be open-sourced, but also the code that you wrote using that other project as a library without which your project wouldn't work. …
My notes on the 'What is Driving Toyota' article by Mel Duval on Baseline:
> “What strikes me about Toyota is, if you were to ask them if they have a technology strategy, they would probably say no, we have a business strategy,” says Philip Evans, a senior vice president at the Boston Consulting Group
> “It’s hard work,” Liker says. “You have to be willing to commit to practicing the concepts behind Toyota Production System (TPS) every day.”
Sakichi Toyoda's, founder of the Toyota Group, invented a loom (a device used to weave cloth) that would stop in case a thread snapped. This reduced defects and raised yields since a loom would not continue producing imperfect fabric and use up thread needlessly when broken. This process, of stopping production to prevent defects, became known as Jidoka.
Toyota constantly looks to improve its business processes by finding ways to take Muda (waste) out of the syst…
Wired redacteur Chris Anderson heeft weer eens een stuk geschreven waar wel weer een tijdje over gepraat gaat worden (Chris Anderson was ook degene die The Long Tail als marketing concept neerzette, en vervolgens ook 'gratis' als businessmodel uitlegde). De titel van zijn laatste artikel: "Het web is dood. Lang leve het internet." In het kort komt het er op neer dat gebruikers langzaam vertrekken van het web als in met hyperlinks verbonden HTML pagina's naar zogenaamde 'apps' (lekker twitterbaar kort voor 'applicaties'). Naar HTML pagina's moet je zoeken, met apps komt het naar je toe. Het voordeel van apps is dat je er misschien wel voor betaald, maar je wel gewoon netjes, op een gecontroleerde manier, de dingen krijgt die je wilt hebben. Of in ieder geval goed genoeg vind.
Het internet wordt steeds volwassener. Waren het gisteren nog vooral technici die droomden van het open internet als ideaal, dan zijn het vandaag jan en alleman die content genereren en bedr…
Liever doe je dingen natuurlijk lokaal, maar vind maar een bedrijf dat visitekaartjes drukt en net zo cool is als moo. Stevige, 100% gerecyclede visitekaartjes met de mogelijkheid om de achterkant met wisselende afbeeldingen te bedrukken. Daarnaast geen eindeloze reeks pogingen tot upselling (ik durf die vistaprint site echt niet meer op), maar gewoon een duidelijk proces in duidelijke, persoonlijke taal. Hoewel bedrijfsconcepten kopiëren over het algemeen natuurlijk een slecht idee is, mag dit concept wel naar Nederland gehaald worden. Beperkt assortiment, leuke twist (in het geval van moo dus verschillende achterkanten), een simpele preview weergave, en alles in makkelijk te doorlopende stappen voor een goede prijs.Wat vinden jullie er van?
Ik hoor de vraag geregeld de laatste tijd, of er geen Wiki ingezet zou moeten worden om de page rank op te krikken (voor de minder geïnformeerde lezer: een wiki is een website waarvan de inhoud gemakkelijk bewerkt kan worden door een grote groep mensen, het bekendste voorbeeld is Wikipedia). Wikipedia doet het namelijk erg goed in de index van Google/MS..Li.. Bing/Yahoo!/… Dus dit is wat ik de vragers dan antwoord:
Laten we één ding voorop stellen: er zijn geen SEO 'trucks' die langdurig blijven werken. Natuurlijk zullen er manieren zijn om tijdelijk en snel hoog in de index te komen, maar op de lange termijn kost het volhouden van het kat en muisspel met de zoekmachines veel moeite, en waarschijnlijk té veel. Beter is het om gewoon een positieve bijdrage te leveren aan de wereldwijde bibliotheek die het internet heet. En wiki's kunnen daar inderdaad goed bij helpen. Omdat Wiki's goed gestructureerde pagina's afleveren, omdat ze vaak ook informatieve content bevatten,…
Om de zoveel tijd wordt ons weer gevraagd om een "mijn punt iets punt nl"… een 'persoonlijke' portal voor alle, bij voorkeur relevante, informatie die zich bevind op de www punt iets punt nl. Naast de hoofd site moet er voor geregistreerde gebruikers een speciale privé portaaltjes komen waar ze allerlei 'handige', 'leuke' dingen kunnen doen, die voor gewone gebruikers of niet interessant (zouden) zijn, niet toegankelijk mogen zijn, of om wat voor reden niet gepresenteerd hoeven te worden op de hoofd site. Ik denk dat het tijd wordt om een halt toe te roepen aan de wildgroei aan mijn punt iets sites.
Het idee is verleidelijk, omdat al zoveel sites een 'mijn punt' hebben, maar het is, zoals met alle dingen in het leven, zinvol om af te vragen waarom? Het stellen van deze vraag is niet onbelangrijk, omdat het grote gevaar namelijk bestaat dat er twee onafhankelijke websites naast elkaar gaan bestaan die beiden nooit de aandacht kunnen krijgen als één enkele website, om d…
Aanstaande woensdag is het zo ver… The Next Web 2009. Ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n conferentie ganger, maar het zou er maar eens van komen… Festivals wel… dus ik beschouw het maar als een 'Lowlands' voor nerds :) * En daarom dien je dus een programma te maken… Hej, geen overlap! (of toch wel op Woensdag) Toch kan het interessant zijn, een voorbeschouwing, wat is wat, en waar zou ik er even tussen uit kunnen glippen :)
Woensdag
Woensdag begint de unConference… het niet officiele gedeelte. Tentje opzetten zeg maar. Een stukje background info: ik speel gitaar. En ik heb geen iPhone (30 euro voor een mobiel abbo :o (ik weet het, ik zou niet eens hier rond mogen lopen!)). The current web, tenslotte, kennen we nu wel, en dus glip ik, enigszins met het 'failliete' fabchannel.com in mijn achterhoofd, naar music and bits. Enkele services zullen worden besproken, zoals Twones, Sellaband en LiveNation.
Twones - last.fm done right (ook online services), maar aa…
Veel genoemd in de Agile wereld is de zgn. 'Toyata way'. Het is dan ook enigszins schrijnend te lezen dat het zo slecht gaat met Toyota. Want eigenlijk hoop je, als Agile minded persoon, dat het goed gaat, ongeacht crisis, met bedrijven die inspirerend zijn voor de manier van werken zoals jij dat doet. Toyota zou toch mean lean moeten zijn t.o.z. van de concurrentie? Het over het algemeen erg conservatieve The Free Republic (ik vond het ook maar via Google ;) ) kwam met een, naar ik kan beoordelen, aardig inzicht in de situatie van Toyota. Toyota is niet mean t.o.z. van zijn werknemers.
Vanuit een Angelsaksisch-perspectief is dit niet echt gunstig, want flexibel werknemers in en uit het bedrijf kunnen zetten lijkt financieel gunstig (en lean). Maar de Toyota way heeft op de langere termijn wel bewezen dat er wel degelijk iets te zeggen valt voor een lange termijnscontract met de werknemer. De werknemers leren zichzelf managen, en processen zelf te sturen naar verhoogde …
Dit artikel van murblog van Maarten Brouwers (murb) is in licentie gegeven volgens een Creative Commons Naamsvermelding 3.0 Nederland licentie .