“Nee” verkopen

An article, posted almost 6 years ago filed in feedback, communicatie, luisteren, commentaar & klant.

Soms moet je een klant proberen te overtuigen dat het niet doen van iets de beste optie is. Enige tijd geleden volgde ik een cursus effectief communiceren, en daar leerde ik het volgende.

Aan “Nee” verkopen gaat veelal het ontvangen van kritiek, of een gemis, vooraf. Het is dus belangrijk dat je die kritiek goed ontvangt. Als je kritiek geeft, als klant, wil je gehoord worden. Word je niet gehoord dan blijf je met een naar gevoel zitten. En word je bot. Tijdens de cursus leerde ik de 4 G’s (ja typisch cursusmateriaal) van een goed feedback moment te herkennen, en eventueel door te vragen voor een beter begrip. Mensen geven immers niet altijd goed feedback en zeker als opdrachtnemer is het goed om daar boven proberen te staan en de kritiek netjes te geleiden. De klant heeft kritiek, dus probeer te achterhalen:

  • Wat is het Gedrag dat niet goed werkt
  • Wat is het Gevoel dat de klant daarbij heeft
  • Wat is het Gevolg dat dat voor de klant heeft
  • en wat is het Gewenste gedrag …

Continue reading...

Hou op met (web)statistieken

An article, posted almost 14 years ago filed in web, internet, feedback, statistiek, bezoekers, meten, weten, kwalitatief & kwantitatief.

Een verspilling van tijd, dat is het verzamelen van statistieken veelal. Met statistieken kun je niets minder dan signaleren. Maar statistieken worden op het web vaak gehaald uit data die veel ruis bevat. Een echt signaal herkennen en deze juist interpreteren is lastig, als niet onmogelijk. Laat staan dat je er iets mee kunt.Belangrijk bij statistieken is dat je weet wat je meet. Maar wat heb je aan paginabezoeken, leestijden, herkomst, of zelfs doorklikpaden? Misschien het stillen van je eigen nieuwsgierigheid. In plaats van te staren naar data zou je echter zelf ook kritisch kunnen kijken naar je site, alsof je zelf een 'klant' bent (of je vraagt het hen gewoon).Feedback is het enige dat telt: een positieve interactie in de vorm van een aankoop, een bericht in het commentaar, een bericht in je mailbox of ergens anders online, of offline… en dat hoef je niet te meten, slechts te horen.Als je ontevreden bent over de feedback, kun je deze gebruiken (misschien door expliciet er om t…

Continue reading...

Een nieuwe website

An article, posted more than 14 years ago filed in nieuw, tags, tagging, website, murbcms, murb.nl, feedback, contact, ruby, rails, ruby on rails, techiek & cms.

Al enige tijd worstel ik met de beste manier om mijn site up to date te houden. Voorheen was mijn site in PHP geschreven, en hoewel het werkte schreef ik er al snel erg lelijke code in.Wanneer je zelf ook graag wilt blijven experimenteren betekend de keuze voor een techniek soms ook het beperken van de vrijheid tot experiment, of verlies van eenheid. Toch heb ik in het afgelopen jaar ontdekt dat het Ruby on Rails framework mij voldoende vrijheid biedt zonder dat ik daar allemaal rotzooi door ga schrijven. En daarom kondig ik dus nu vandaag officieel aan (in de loop van gisteren drong hij door tot de domeinnaamservers): de nieuwe murb.nl website! De nieuwe website is een stuk eenvoudiger, met vooral de nadruk op de artikelen uit de blog. Oude artikelen worden verder automatisch bij de reeds geschreven artikelen gezocht op basis van de labels die ik ieder artikel mee geef. En dat lijkt mij voorlopig een grote verbetering tot de oude, en voorlopig voldoende. Feedback laten we in verban…

Continue reading...

Nemawashi

An article, posted almost 16 years ago filed in scrum, feedback, agile, gebruikers, interaction design, project management, BeanThought, methodiek & ux design.

Kort voorwoord: sommige ideeën moet op gebroed worden. Deze post lag er ook al een tijdje. Maar het is tijd voor publicatie. Misschien dat meer mensen er op door kunnen broeden. Het is geen 'af' product, geen implementatie handleiding, geen nieuwsfeitje of eigenaardigheidje, maar een idee, dat op z'n best inspireerd…

Alweer een tijdje geleden, maar helaas ben ik vergeten waar (verdorie, waar is mijn 'Google History' voor offline gebruik?), las ik een artikel over een ontwerper, of architect, die Nederland al geruime tijd had verlaten en momenteel werkzaam was in Japan. Een opvallend cultuurverschijnsel werd door hem opgemerkt: nemawashi.

Nemawashi verteld ons dat -ik hoop dat ik hier niet te kort door de bocht ben- in plaats van de directeur direct te overtuigen van je idee, dat je  eerst de mensen onder de leidinggevende (je collega's) dient te overtuigen van de kwaliteiten van je plan. Wanneer je het idee daarna voorlegt aan de leidinggevende is de organisatie onder …

Continue reading...

murb blog