Activerende propaganda

An article, posted more than 14 years ago filed in nieuwjaar, achtergrond, actualiteit, duiding, nieuws, propaganda & opinie.

Een nieuwsrubriek bestaat voornamelijk uit 3 dingen: het eigenlijke nieuws, achtergrond analyses en opinie. Waar nieuws feitelijke beschrijvingen zijn van wat er is gebeurd, zijn achtergrond analyses pogingen om te achterhalen wat die feiten veroorzaakte. Bij opinie stukken, ten slotte, wordt geprobeerd de tijd te duidden: Wat is er aan de hand met ons als samenleving?

Het achterhalen van 'wat er aan de hand is' kan eigenlijk niet op basis van waarneembare feiten, maar zijn veelal ‘educated guesses’. Gokjes door mensen die er ervaring mee hebben.

    <p>Deze week schreef Bas Heijne in de  NRC over <a href="http://weblogs.nrc.nl/heijne/2010/05/29/heulen-met-de-tijdgeest/">hoe  politiek commentaar is  verworden tot een ‘voetbalanalyse’</a>: “Femke  was goed als altijd, maar  niet beter dan goed als altijd en dus niet  goed genoeg.” Er wordt  eigenlijk heel veel niets gezegd, om het maar te  kunnen hebben over dat  moment dat geweest is.<br /> </p><p>De week  hiervoor schreef Joris Luyendijk in het magazine van dezelfde  krant te <a href="http://weblogs.nrc.nl/luyendijk/2010/05/20/joris-de-draak-en-het-meisje-2/">overwegen  of hij niet van geëngageerde journalistiek over moest  gaan naar  engagerende journalistiek</a>. Want stukken die enkel aan het  denken  zetten, daar bereik je toch weinig mee als auteur.</p><p><strong>Misschien  ontbreekt uit het rijtje in de introductie (nieuws,  achtergronden en  opinie) inderdaad een vierde type bericht. Activatie.  </strong>In sommige landen  is het niet vreemd om als krant op te roepen op welke  partij er  gestemd zou moeten worden. Waarom zou een nieuwsmedium zich  niet meer  mogen roeren in de debatten. Objectief zijn is onmogelijk.   Tegelijkertijd is enkel beschouwende opinie weliswaar een manier van   tijd en ruimte vullen, het heeft de neiging om ‘perverse trekjes’ (Bas   Heijne) te krijgen. Waarom dan niet de tijd en ruimte vullen met een   beetje propaganda die aanzet tot actie bij het publiek, die ons verteld  wat we zouden moeten of kunnen doen. Joris, zet ‘m  op!</p>

Op de hoogte blijven?

Maandelijks maak ik een selectie artikelen en zorg ik voor wat extra context bij de meer technische stukken. Schrijf je hieronder in:

Mailfrequentie = 1x per maand. Je privacy wordt serieus genomen: de mailinglijst bestaat alleen op onze servers.